Så blir ditt företag framgångsrikt på Instagram

2

Publicerad 04 december 2017, 14:12 av Lukas Lind

När du vill växla upp din verksamhet är kvalitativ content marketing i sociala medier en viktig ingrediens. Här följer några handfast tips på hur ditt företag kan generera mätbara resultat genom er närvaro på Instagram.

1. Skapa annonskampanjer
Instragrams algoritmer gör det svårt att synas med ditt innehåll om det inte är betalda annonser. Men här har Instagram flera styrkor jämfört med andra sociala medie-plattformar. Bland annat har du på Instagram tillgång till Facebooks avancerade segmenteringsverktyg, som bidrar till att ditt företag på ett unikt sätt har möjlighet att pricka in rätt målgrupper utifrån faktorer som demografi, intresse, ålder, kön och land. Så se till att skapa visuellt berättade annonser, vilket är Instagram kärna, och lär dig att skjuta annonserna mot rätt målgrupp i Facebook Ad Manager.

2. Skapa tydlig koppling till köpet
Förra året lanserades Instagram Stories, som i mångt och mycket fungerar precis som Snapchat. I Instagram Stories är det möjligt att swajpa uppåt och på det sättet länka till en sajt, vilket är användbart om innehållet i videon till exempel har en tydlig koppling till en viss produkt du säljer. I USA har shoppable posts lanserats, där användaren/kunden inte behöver lämna applikationen för att genomföra ett köp. Den här funktionen kan helt revolutionera situationen för dig som vill annonsera på Instagram. När Shoppable posts kommer till Sverige är ännu inte klart. Men med tanke på att 80 procent av Instagrams användare finns utanför USA talar det för att tekniken kommer att nå Sverige inom kort.

3. Använd influencers i din marknadsföring
Kändistricket kan vara ett effektivt sätt att dra trafik till din Instagram, vilket rätt effektivt genererar ökad försäljning. Men tänk på att det behöver vara rätt influencer för rätt målgrupp. Rimmar inte personen och med det som varumärket vill förmedla och sälja kan det bli väldigt fel. Men hittar du rätt influencer kan det stärka ditt varumärke, din räckvidd och din försäljning.

4. Ta vara på länkutrymmet
Instagram gör det som bekant omöjligt att infoga hyperlänkar i poster eller kommentarer. Den enda chansen för ett företag att driva trafik från Instagram till hemsidan är att använda sig av länkfältet på profilsidan (kallas bio), där du under profilbilden och beskrivningen hittar Instagrams enda länkutrymme. Den här länken kan du enkelt byta ut när det passar. Publicerar du till exempel ett blogginlägg eller reklam för en viss produkt, kan det ju vara lämpligt att byta ut den här länken så att den leder till aktuell bloggpost eller produkt på er hemsida/e-handel.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy