Så påverkar Googles nya Medic Update
1 augusti rullade Google ut en global uppdatering som de kallar en Broad Core Update. Det har varit väldigt mycket snack och spekulationer kring detta och som vanligt får vi väldigt lite information från Google själva. Vi tänkte sammanfatta lite vilka det har påverkat och vad vi vet om Google-uppdateringen som har fått namnet Medic […]
1 augusti rullade Google ut en global uppdatering som de kallar en Broad Core Update. Det har varit väldigt mycket snack och spekulationer kring detta och som vanligt får vi väldigt lite information från Google själva. Vi tänkte sammanfatta lite vilka det har påverkat och vad vi vet om Google-uppdateringen som har fått namnet Medic Update.
Vilka påverkades av uppdateringen?
Initialt såg det framförallt ut som att Google Medic Update riktade in sig på något man kallar ”YMYL” – Your Money Your Life. Detta är en term man använder för specificerade sidor som innefattar ämnen som bland annat hälsa, läkemedel, säkerhet och finans. Där av namnet Medic Update. Men det har visat sig att uppdateringen påverkade betydligt fler än bara ”YMYL”-sajter.
Här är ett exempel på hur Medic-uppdateringen har påverkat den organiska synligheten på två webbplatser:
Vad kan man göra för att få en positiv effekt av uppdateringen?
Google själva säger att det inte finns något man kan göra bortsett från att fortsätta förbättra användarupplevelsen och jobba vidare för att förbättra och göra webbplatsens innehåll mer relevant. Det specifika målet med uppdateringen är alltså något Google själva inte vill bekräfta.
Något som alltid är bra och tänka på och som många experter tror att den här uppdateringen handlar om är något man kallar för E-A-T:
- Expertise – Du behöver vara en expert på ditt område, detta kräver att du har bra, unikt och trovärdigt innehåll.
- Authoritativeness – Är ditt innehåll skrivet av personer med hög aktoritet eller har dina produkter ett väldigt gott omdöme?
- Trustworthiness – Du ser till att besökare kan känna sig trygga på din webbplats. Detta kan vara saker som ett trovärdigt betalningssystem eller en stark länkprofil.
Förmodligen är det så att Core-algoritmen har påverkat mycket fler aspekter än vad vi tror, därför är det självklart fortfarande viktigt att fortsätta jobba med saker som mobilt index, prestanda och användarupplevelse. Vi kommer fortsätta uppdatera er kring Medic Update!