Viva Media

Simbi – har en vinnande sökstrategi

Case Sökmotoroptimering
Simbi
Publicerad , senaste uppdatering

Simbi.nu, djurens varuhus både online och i butik har sedan 1995 levererat en bred kunskap och massa produkter till allt de som djurägare kan behöva till sina husdjur. En service som dem sedan 2020 har utvecklat via en marknadsföringsstrategi där söket fick ett lyft och samtidigt svarar på många av de frågor som djurägare har om produkter till deras djur. Ett lyft som gick till den nivån att den till och med blev prisvinnande. 

Hösten 2020 såg Simbi en stark potential i att investera i sin e-handel då en stor del av försäljningen flyttat online som en följd av pandemin – SEM och SEO blev därför ett område som de behövde utveckla. Ett område som Viva har lång och stor erfarenhet av så i september inleddes ett samarbete för att ta e-handeln till nästa nivå. 

Redan från början fördes en tajt dialog för att Simbi skulle kunna ge all den kunskap de har om sina kunder och deras unika erbjudande som sedan Viva omsatte till en strategisk och effektiv sökannonsering. Under första halvåret ökade konverteringsfrekvensen med 62% samt en ökning i omsättningen med 148% jämfört med perioden innan.

I maj 2021 startade SEO-arbetet. Djuplodade sökordsanalyser gjordes för att förstå sökbeteendet och vad faktiskt besökaren vill ha svar på. Simbi har sedan själva skapat högkvalitativt innehåll som har ett faktiskt värde för deras målgrupp. Vilket går helt i linje med deras affärsidé där de haft en rådgivande funktion i deras fysiska butiker.

Med högkvalitativt innehåll menas att kategoritexten som här exemplifierad för kattmat är ihopfälld, så det som skiljer Simbi mot konkurrenterna är att texten är betydligt mer utförlig och ger mer information om alla tänkbara frågeställningar som rör kattmat. Totalt ligger den texten på 5500 ord. Jämför man med deras största konkurrent har de 350 ord, och den är då bara generisk.

En framgångsfaktor har varit att fokusera på helheten både sett till affären och sökbeteendet. Allt ifrån det tekniska åtgärderna till arbetet med länkar, men framförallt på innehållet från Simbis sida. I samarbetet med Simbi har det viktigaste fokusområdet varit att förstå besökarens intention och förväntningar för att sedan prioritera efter sökvolymer – och matcha det med högkvalitativt innehåll därefter. 

En klar fördel för samarbetet har varit Rickards kunskap i ämnet och kunna fokusera på att optimera för användarna snarare än för en robot som så lätt kan vara fallet i arbetet med sökmarknadsföring, menar Max Zetterqvist som är SEO Manager på Viva och har optimerat Simbis sökbarhet.

Lista på förbättringspunkter för SEO

Konkurrentanalys av trafiksiffror

Åtgärder av brutna ingående länkar för att ta tillvara på värdet av dessa 

Länkanalys och upprensning av länkar som potentiellt kan påverka negativt

Anförskaffning av länkar från leverantörer och samarbetspartners

Prestandaförbättringar för att möta Google Core Web Vitals

Simbi – vinnare i Svenska SEO-priset 2021

Vinnare i Svenska SEO-priset

2021 vann Simbi Svenska SEO-priset i kategorin Djur. Priset delas årligen ut till duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra hemsidan genom en bra strategisk och väl genomförd sökmotoroptimering. Finalisterna har tagits fram genom en publik nominering och genom en expertjury som tittat på den organiska synligheten och tillväxtkurvan i söket.

Samarbetet med Viva Media varit både utmanande och lärorikt. Utmaningarna har främst bestått av att anpassa om vårt huvudfokus från främst att vara orienterad åt fysisk försäljning i butik till handel online. En övergång som Viva har underlättat genom ett gott samarbete både när det kommer till SEM och SEO. Denna process har givetvis varit mycket lärorik och utvecklande för oss alla på Simbi, menar Rickard Beckius, CEO och grundare på Simbi – Djurens Varuhus.  

Resultatet av vårt samarbete talar för sig självt! Det som påbörjades i den andra halvan av 2020 gav en omsättningsökning bara online med över 150%. Starten på 2022 indikerar redan nu på en fortsatt ökning om 150-200% även för i år. Med andra ord är vi riktigt nöjda med med hur samarbetet har sett ut och vad det resulterar i, fortsätter Rickard.