Succé på Pinterest

3

Publicerad 17 mars 2020, 18:03 av Haidi Jakobsson

Pinterest kan förklaras som en digital version av att bläddra i ett inspirationsmagasin. Att lägga tid på ett inspirerande Pinterestflöde kan därför vara en lönsam tillgång för ditt företag för att nå dina kunder tidigt i kundresan. Precis som ett Instagramflöde speglar er verksamhet i bilder så agerar Pinterest som en sökmotor för inspiration där människor även kan välja att konvertera genom att klicka sig vidare till en extern webbplats.

Under 2018 redovisade internetstiftelsen i sin rapport Svenskarna och internet att 21% av internetanvändarna använder Pinterest och att den största gruppen av användare är kvinnor mellan 26 och 35 år. Trenden visar även att intresset för Pinterest ökar. Kärnan i Pinterest är att dela inspirerande och användbara idéer som sparas i anslagstavlor likt en moodboard. Som företag vill man synas när människor söker efter inspiration om just den produkt eller tjänst de tillhandahåller. 

 

Här kommer Vivas viktigaste tips på hur du når framgång på Pinterest

 

Prioritera material av hög kvalitet

De pins som fungerar allra bäst är de som är visuellt tilltalande och som skapar ett behov hos beskådaren. Pins är alltså vad plattformen kallar sina inlägg för likt Instagram kallar dem för post. Det är därför av stor vikt att man lägger ner tid och energi på att skapa innehåll som är relevant för målgrupperna man vill nå ut till. Följ Pinterests rekommendationer gällande bildformat och uppsättning av pins. En välskriven beskrivning till bilden är viktig då det påverkar var Pinterest visar ditt innehåll och vilka som får se det. De första 50-60 tecknen har störst sannolikhet att visas i flödet och ska därför bestå av den mest relevanta informationen. En pin rekommenderas också att innehålla en länk till en extern webbplats där användaren enkelt kan klicka hem produkten eller läsa mer om tjänsten etc. Se alltid till att kvalitetsgranska landningssidan som trafiken skickas till då det ska kännas som en naturlig övergång från er pin på Pinterest till webbplatsen. 

 

Pinna regelbundet

Här är ledorden kvalitét framför kvantitet. Att spamma genom att pinna väldigt många bilder på samma gång rekommenderas inte. Använd istället Pinterest egna schemaläggningsverktyg som låter dig planera pins upp till två veckor i förväg. Det ger dig alla chanser att vara regelbunden med ditt pinnande. Se även till att börja pinna säsongsinnehåll långt innan helgdagen är kommen. Till exempel inför jul så använder människor Pinterest för att planera och inhämta inspiration långt innan de vänder sig till andra plattformar. Rekommendationen är att börja pinna ca 30-45 dagar i förväg. 

 

Konvertera ditt konto till ett företagskonto

För att få tillgång till Pinterest egna analysverktyg behöver du ha ett företagskonto. I Pinterest Analytics kan du både få information om din Pinterest plattform, analysera dina följare och aktivitet från din webbplats. Ett riktigt bra verktyg för att bli ännu vassare i ditt pinnande och för att se vad dina följare faktiskt uppskattar för material. 

 

Tänk på vem du vill nå

När du skapar pins ska du alltid utgå från din målgrupps perspektiv. Vad inspirerar dem? Vilka typer av idéer vill de ha? Hur kan du hjälpa dem att fatta ett beslut? Kan det vara genom en “how-to” guide, en inspirerande bild på produkten de söker efter eller en före/efter bild på en hårbehandling? Tänk på målgruppen i ditt pinnande och skapa material därefter.

 

Välj hashtaggar med omsorg

Lägg till relevanta hashtaggar till dina pins för att hjälpa människor att hitta ditt innehåll. Hashtags används som söktermer och människor använder dem för att hitta populära ämnen. 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy