Våga vara kreativ

2

Publicerad 28 augusti 2020, 10:08 av Alexander Åberg

Det finns många anledningar att vara kreativ 2020. Den första, och största, är förstås att när algoritmer och programvara testar dina kreativa förslag stenhårt mot varandra, kan du fokusera på spännande innehåll. Därför, ska du förstås våga vara kreativ.

En undersökning från Nielsen från 2017 visade att creative stod för 47 procent av bidragandet till försäljning. Om inte det räcker som argument så testa detta: 60 procent av annonsframgången på Facebook avgörs av kvaliteten på själva annonsen – inte optimeringen. Det råder ingen tvekan om att du ska vara våga vara kreativ, därför tänkte vi erbjuda 4 aktuella tips från vår kreativa verkstad.

Sätt ett tydligt ramverk

Kreativitet frodas inom ramverk, trots allmän uppfattning. Sätt ett tydligt fokus vad ditt team ämnar åstadkomma under en kreativ workshop. Lägg undan datorer och mobiler – och städa ditt mindset genom att checka in workshopen för starkare närvaro. Timeboxa och gör ett yttersta för att sätta en agenda och följa den. Om ni avsatt 30 minuter för att prata kanaler – då slutar ni prata kanaler efter 30 minuter.

Testa animerat innehåll

Man förutspår att snart är 80 procent av allt content rörligt. Rörligt material behöver inte vara komplicerat, som en större filmproduktion. Våga testa kortare animationer till sociala medier, runt 10 sekunder. Vi lovar – att skriva manus till 10 sekunders videor är en spännande utmaning.

Skala bort och förenkla

 

60 procent av hjärnan är dedikerad till att hantera visuella intryck. Både Facebook och Google premierar innehåll med lite text. Låt ditt visuella material synas, och berätta inte allt. Ingen läser allt ändå. Utmana dig själv och ditt team med att endast berätta en mening kring er produkt eller tjänst, medan bilder får ta större plats.

Tänk på syftet


Det kan locka att skapa snyggt content för sakens skull, och lägga lite välskriven copy uppe på din filmsnutt eller banner. Men du kommer få mycket mer ut av det om du tänker på varför ditt content finns. Vad vill du förmedla? Vill du att användaren ska känna något? Klicka på något? Våga tänka på vad som händer innan, under och efter mottagaren sett ditt budskap. 

 

Text: Vivas Production Manager Alexander Åberg som har en fantastisk förmåga att driva fram ideer och koncept, för att sedan sätta dem i verklighet. Med en vass “penna” och mångårig erfarenhet av att driva kommunikation som ger effekt skapar han tillsammans med Vivas Creative team marknadsföringens innehåll åt våra kunder. 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
2

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy