Vinnande creatives för social
Att skapa vinnande material för sociala medier är inte enkelt och kräver att man tänker till en extra gång för att lyckas, det är trots allt materialet som avgör utfallet för en kampanj. För att lyckas måste man först förstå hur människor fungerar. De flesta av oss scrollar snabbt igenom våra flöden, inläggets text läser […]
Att skapa vinnande material för sociala medier är inte enkelt och kräver att man tänker till en extra gång för att lyckas, det är trots allt materialet som avgör utfallet för en kampanj.
För att lyckas måste man först förstå hur människor fungerar. De flesta av oss scrollar snabbt igenom våra flöden, inläggets text läser vi först när vår uppmärksamhet fångats av bild eller video. Personer vi känner eller känner igen får oss att reagera, även innehåll som får oss att känna något, glädje, sorg, igenkänning etc. Vi fångas även upp av sådant som talar direkt till oss, det kan vara vissa varumärken som vi intresserar oss för eller som för stunden är relevanta för oss.
Om du vill nå en ny målgrupp som inte känner till ditt varumärke eller produkt måste du direkt nå personen genom bilden eller videon som tydligt ska tala sitt eget språk, de du vill nå kommer inte att leta efter ditt budskap.
“Folk letar inte efter ditt budskap
– det måste kastas i ansiktet på dem.”
Jag har tidigare skrivit en artikel om “Lyssnar Facebook på oss?” som beskriver hur vi fungerar. Om vi inte omedelbart kan relatera till det som passerar i vårt flöde så ser vi det inte ens, än mindre lägger vi det på minnet.
Nästa utmaning
Om vi lyckas fånga uppmärksamheten genom bra creatives så kommer nästa utmaning, att behålla mottagarens uppmärksamhet. Här har vi bara 1-2 sekunder på oss lite beroende på mottagarens ålder (se diagram). Din video måste m.a.o. fånga intresset så pass att personen stannar kvar. Inom 2,5-3 sekunder ska du sedan ha presenterat, varumärket, produkten/tjänsten och en tydlig CTA.
Undvik produktorienterat innehåll
Tänk också på att produktorienterade annonser sällan fungerar bra, oftast är det inte priset som är avgörande utan snarare svara på frågan “Varför ska jag använda denna” eller “Vad tillför den mig”. Titta gärna på Simon Sinek’s Ted Talk “How great leaders inspire” där han på ett pedagogiskt sätt förklarar varför vissa varumärken lyckas bättre än andra genom att fokusera på dina behov framför tekniska specifikationer eller priset.
Det finns alltid undantag
Många brukar kontra med att vissa varumärken, bl.a. ett stort Svenskt välkänt klädesmärke som ofta har annonser med fokus på priset och även andra aktörer. Skillnaden mellan dessa ofta världskända varumärken och ditt varumärke som kanske inte är lika känt är att de behöver inte presentera sig, majoriteten känner redan till dom, därför kan de vara mer produktorienterade.
Kontentan
Som vanligt kommer vi tillbaka till det som jag så ofta tjatar om, RELEVANS. Ditt innehåll måste vara relevant för mottagaren annars kommer hen inte ens att se det.
Robert Rollert är Social Media Strategist och leder Vivas team för sociala medier framåt med sin breda bakgrund inom marknadsföring. Med sin mångåriga erfarenhet inom sociala kanaler har han samlat på sig en hel drös med vettiga insikter och kunskaper för att kunna utveckla den bästa möjliga strategin inom paid social.