Viva x Separett – inspiration bland vattenfria toaletter
Separett säljer vattenfria toaletter, en spännande produktlinje som hjälper till att minska vårt stora beroende av vatten. Inför 2021 skulle en ny produktkatalog produceras, och Separett valde Viva Media som samarbetspartner. Vivas creative-team med art director David Marklund och copywriter Alexander Åberg blev ansvariga för design och text.
– Produktkatalogen är något som vi alltid har skapat själva, baserat på vad vi tror att kunden vill läsa om. Strukturen på denna katalog har i princip varit densamma i flera år. Till årets upplaga tänkte vi om och tog hjälp av Viva, berättar Jennifer Claesson på Separett.
Den största skillnaden mot 2020-katalogen skulle bli en större inriktning på livsstil. Viva Creative ville inkludera mer reportage, men även designa katalogen mer som ett livsstilsmagasin.
–En stor del av designarbetet var att bestämma en ny struktur över utbudet. Jag ville dela in kategorierna så att nya kunder snabbt förstår vad som hänger ihop med vad, säger David Marklund.
Separett säljer många olika toalettlösningar, inom flera kategorier. Ett skapa en tydlig överblick blev centralt, och samtidigt undvika för mycket information på varje sida.
– Jag ville skapa en tydlighet, och luft bland produkterna. Annars tar all information över uppmärksamheten. Layouten behövde kännas tilltalande för ögat samtidigt som den upplevs som tydlig. Därför flyttade jag de mest tekniska delarna längre bak, och lät stora bilder varvas med enklare copy längre fram i katalogen, berättar David Marklund.
Separera teknik och känsla
För att minska den tekniska känslan och skapa värme, enligt kundens önskemål, valde Viva Creative att lägga större vikt vid reportage och notiser kring miljö och livsstil.
– Separett har ett stort nätverk av spännande samarbetspartners. Bland annat intervjuade jag Arturo Llaxacondor, vd för X-runner, som säljer och installerar vattenfria toalettlösningar utanför Lima. Jag fick också chansen att prata med Fabian Bräuer, som bygger tiny houses, säger Alexander Åberg, copywriter på Viva.
Två stora uppslag fick domineras av spännande information och tips kring hållbarhet, kompostering, installation och mycket mer.
– Korta, konkreta tips och rolig information blev ett bra sätt att väga upp de mer tekniktunga delarna som kom längre bak i katalogen. Det behöver finnas en balans, eftersom just teknikdelarna är så viktiga för kunderna. Det var också grymt skoj att skriva för Separett eftersom deras verksamhetsområde är så pass brett.
Mer än toaletter
Strax innan julen var arbetet färdigt med katalogen, och ut kom en 40 sidor lång skapelse med större luft, varmare innehåll och spännande reportage.
– Vi gick från en ganska rörig katalog till en kraftigt städad med tydligare fokus på produkt och livsstil. Uppdelningen av teknisk information och livsstil ger stor effekt för hur Separett upplevs som varumärke, säger David Marklund.
– Exakt. Separett gör ju så mycket mer än bara säljer vattenfria toaletter, och det var kul att få visa upp det. Jag tyckte om att tydliggöra deras vision, och placera dem i kontexten av ett samhälls- och miljöperspektiv, berättar Alexander Åberg.
För Separett var inspiration central i katalogen, något som Jennifer Claesson menar att Viva Creative lyckades med.
– Vi vill säkerställa att våra kunder blir inspirerade och informerade om våra produkter, oavsett tidigare produktkunskap. Vi är så nöjda med resultatet och Vivas arbete! Framförallt deras lyhördhet gällande önskade ändringar från vår sida kombinerat med Vivas rekommendationer gällande inspirerande copy och layout, säger Jennifer Claesson från Separett.
Här kan du ladda ned Separetts katalog för att se hur resultatet blev