Work@home tips

3

Publicerad 23 mars 2020, 11:03 av Josefine Bergman

I tider av ökad spridning av Coronaviruset i Sverige så jobbar allt fler hemifrån. Något som vissa bara tycker är positivt medans andra kanske har det svårare att finna samma rutin och effektivitet som du annars har på jobbet. Så för att du ska kunna hitta ett bra work flow i ditt hemmakontor ger Viva dig här lite tips på hur du skapar dig de bästa förutsättningarna för att göra ditt jobb under dessa tider av isolering.

Håll dig till dina vanliga rutiner så gott det går. Gå upp på morgonen och fixa till dig, ät frukost och sätt dig sedan ner vid datorn för att kicka igång jobbdagen. 

 

Fortsätt ha teammöten. Det är lätt att tappa dialogen med de närmsta i ditt team när ni inte sitter bredvid varandra och kan lyfta en fundering direkt. Tips är då att lägga in extra teammöten utöver dem ni redan styrt om till att bli digitala för att fortsätta ha en tydlig dialog mellan varandra och leverera effektivt.

 

Ta micropauser. Det är viktigt att inte bara fastna med ögonen i skärmen och köra på från klockan åtta till fem. Ta lunch som vanligt men glöm heller inte att gå upp och rör dig. Enligt den lärde Francesco Cirillos metod Pomodoro är det optimalt att jobba intensivt i max 25 minuter för att sedan bryta och göra något helt annat i 5 minuter. Öva lite på gitarr kanske? Dessa set om 30 minuter upprepas sedan fyra gånger och blir då en Pomodoro. Sugen på att testa? 

 

Sätt upp checklistor. Vilket du även i vanliga fall säkert gör när du jobbar på kontoret men än dock viktigt att påminna sig hur härligt det känns att få saker gjorda och stryka dem från ett papper eller liknande funktion digitalt. 

 

Skippa inte social interaktion. Även om du inte kan sitta bredvid dina fantastiska arbetskamrater och prata om bilar som behöver lagas eller helgens middagsbestyr så är det viktigt att ta en fika. Går också bra digitalt! Sen är det ju spännande att få se alla dina medarbetares hemmakontor, stilla din nyfikenhet och ta en fika á la digitalt.

 

Stäng av notiser. När många jobbar hemifrån ökar kommunikationen via olika chatkanaler istället vilket kan vara störande med ständigt plingande notiser. Stäng av dem under en tid om du har möjlighet för att sedan kanske bara en gång i timmen kolla mejl och svara i chatten. Lägg även bort din privata telefon, här kommer det kontinuerligt pushnotiser från sociala medier och nyhetssajter som vill pocka på din uppmärksamhet. Stäng tillfälligt av notiser så ökar ditt fokus på det du håller på med just här och nu och du får en effektivare dag.

 

Kolla på TED-talks och delta i webbinarier. Frigörs tid som annars skulle ha gått till ett fysiskt möte eller event. Styr om det till att lära dig något nytt eller inspireras i ett TED-talk. Finns massor, Viva rekommenderar t ex The brain-changing benefits of exercise och att delta på webbinarier. Främst rekommenderar vi att du deltar på Vivas egna webbinarier som du kan kolla in här.

 

Fysisk aktivitet har massa fördelar. Blev du nyfiken på TED-talket ovan om vilka fördelarna är med att röra på dig kan vi berätta att dem är många. Stressnivåerna sjunker, sömnkvaliteten ökar och du får en bättre koncentrationsnivå. Jättebra fördelar allihop men bäst är kanske att lyckohormonerna dopamin och serotonin höjs som en direkt följd av ökad puls och gör att du känner dig gladare. Fantastiskt va!

 

Ta bort distraktioner. Det är ju lätt att känna att man måste ta tag i tvättkorgen eller disken när man jobbar hemma och ser problemet. Bäst är såklart om du har möjlighet att upprätta ett helt eget rum för ditt hemmakontor som är fredat från stök och potentiella förbättringsområden. Men funkar inte det i din hemsituation så städa upp så gott det går innan din arbetsdag börjar för att inte bli distraherad. Fortsätt skilja på i och utanför arbetstid. 

 

Upprätthåll kommunikationen. I dessa tider av Coronaspridning skapar det ofta en hel del oror och funderingar över framtiden. Här är det viktigt att jobba med en löpande och tydlig internkommunikation för ditt företag så att dina medarbetare känner sig välinformerade och därigenom minskad oro. Många gånger är det brist på information som skapar kriskänslor hos människor och en förlamande panik kan sprida sig. Så ha löpande dialog med alla medarbetare genom att starta dagen med ett digitalt morgonmöte där du informerar om det senaste. 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
2

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy