YouTube-tittaren vill ha “dessert först”

3

Publicerad 29 maj 2020, 12:05 av Josefine Bergman

Tittaren på YouTube är otålig och annonsformatet True View tillåter den ointresserade att skippa annonsen efter fem sekunder. Därför är det viktigt att ha ett bra innehåll som får din målgrupp att bli intresserad och verkligen vilja kolla klart på videon. Dessert först alltså!

På YouTube har en annoseringsform bland många andra som heter True View. Som annonsör betalar du bara för när användaren kollar på annonsen och faktiskt är intresserad. En win-win situation! Vilket sker efter att fem sekunderna har passerat och användaren inte valt att klicka “Skip ad”. Då kan du visa upp de innehåll du valt ända upp till 30 sekunder eller kortare.

 

True View Discovery Ads är ett alternativ till ovan om du vill visa upp videon i sökresultatet på YouTube bredvid de andra icke betalda innehållet. Då betalar du som annonsör bara för dem som klickar sig in på annonsen och börjar titta på videon. Vilket är effektivt om du vill visa ett innehåll längre än 30 sekunder. 

 

Creatives avgörande på YouTube

 

Det förhållandevis långa utrymmet på hela 30 sekunders video gör att du har massor med tid att berätta din historia. Var inte rädd för att göra en video som är mindre reklamig och går mer åt de innehåll som i övrigt florerar på kanalen. Gör förslagsvis en How-to-video som visar upp din produkt eller varumärke på ett fördelaktigt sätt och samtidigt ger tittaren något den uppskattar. Det kan röra sig om information, utbildning eller underhållning, det din målgrupp gillar mest helt enkelt. 

 

Viktigast av allt är att du säger kärnan i ditt budskap först. YouTube tittaren är van att ha friheten att välja själv och vill inte vänta ända till “middagens slut” innan höjdpunkten, utan vill ha crescendot direkt – alltså desserten!

 

Det gör du genom riktigt bra och genomtänkt creatives. Erfarenheten av annonsering på digitala plattformar lär oss att 80% av annonsens framgång beror på det kreativa innehållet och 20% bestäms av förmågan att rikta sig mot rätt målgrupp och med rätt budget. Här behöver du känna målgruppen väl och veta vad det är som tilltalar målgruppen. Är det en enkel video av din produkt i en studiomiljö eller är det korta sekvenser av din produkts funktioner frontat av ett för målgruppen känt ansikte? Med video hinner du fånga tittarens intresse och kommunicera mer än du tror för att få den att titta hela annonsen ut, om du tar fram ett innehåll med rätt saker. Generellt är populära ämnen på YouTube matlagning, hälsa, skönhet och mode.

 

Du har även möjlighet att ladda upp olika videos för de olika segmenten i målgrupperna. Ett bra exempel här är när filmproducenter jobbar med promotion av biopremiärer. Man tar då fram en innehållskarta för att kunna optimera vilket innehåll de olika målgrupperna gillar mest, där mappar man ut vilket innehåll i vilken ordning tittaren ska få se. Väljer en tittare att “skip ad” så kommer den nästa gång få se en annan annons av filmen. Då alla tittare inte gillar exakt samma 10 sekunder av en tvåtimmarsfilm, men fortfarande tycker att hela filmen är bra. 

 

Konsumenterna av rörlig underhållning har blivit mer kräsna och individualistiska. Tidigare kunde tittaren tänka sig att anpassa sig efter både innehåll och tid men nu vill man bestämma själv precis vad man ska kolla på och vilken tid. YouTube är en populär kanal för underhållning och informationsinhämtning, vissa kanaler har ända upp till 500 000 tittare och 100 000 prenumeranter, i Sverige vilket jämförelsevis med hela Europa är väldigt högt. Något som beror på det stora antalet kanaler som producerar ett innehåll som gillas av användarna, en förutsättning för att plattformen ska kunna fortsätta utvecklas till det bättre.

 

Användaren går ofta in på YouTube med avsikten att vara här en längre tid än jämfört med hur beteendet ser ut på andra kanaler som vi mer frekvent kikar in på löpande under dagen. Samt ofta med målsättningen att få information om hur man gör något. Därför är det effektivt att samproducera innehåll som du kan använda i annonser men samtidigt också skapa ett organiskt innehåll du kan publicera på en egen YouTube-kanal. Med tanke på plattformen ägs av Google premieras videos synlighet ofta i Googles sökresultat och du får då en större spridning på ditt varumärkes innehåll. Plattformen brukar ofta benämnas som världens näst största sökmotor, så om du vill vara källan till kunskap och information inom ditt område så är YouTube stället att synas på!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy