Älskade I love AI såld i 6000 ex
I november är det två år sedan Arash Gilan publicerade sin visionära bok I love AI. Sedan dess har boken sålts i över 6000 exemplar, tryckts i fyra upplagor, översatts till två språk och fortsatt att inspirera marknadsförare, ledare och AI-nyfikna ut över världen.
När I love AI släpptes hade AI-revolutionen precis börjat, men ändå var det ingen som kunde ana hur långt boken skulle ta sig och hur hungriga människor skulle vara på dess innehåll.
Den gick genast upp på topplistan inom managementet, teknik och AI på både Adlibris och Bokus, upplaga efter upplaga sålde slut och boken hamnade till slut i händerna på statsminister Ulf Kristersson. Parallellt med framgångarna i Sverige har boken också nått den internationella marknaden och översatts till norska och engelska.
En bok rätt i tiden då som nu
Det som gör I love AI så speciell är inte bara den tydliga passionen för teknikens möjligheter, utan också dess mänskliga perspektiv. Arash visade tidigt att AI inte är en ersättning utan en förstärkare. Att den största kraften uppstår när människan och maskinen arbetar i symbios – precis som vi på Viva tror.
Två år senare är boken minst lika relevant. Kanske till och med mer. För medan tekniken har utvecklats och möjligheterna förändrats, är riktningen densamma och bokens praktiska modeller för hur organisationer ska ta sig an AI viktigare än någonsin.
– När jag skrev I love AI ville jag inte bara beskriva tekniken, utan väcka något mänskligt. AI handlar inte om att ersätta vår intelligens, utan om att påminna oss om vad som gör oss unikt mänskliga. Två år senare känns det tydligare än någonsin – framtiden tillhör inte maskinerna, utan människorna som vågar använda dem med hjärta, säger Arash Gilan.
Har du inte läst boken än? Då är det dags. I love AI är inte bara en bok – det är ditt företags bästa sätt att komma ikapp och ligga steget före i AI-revolutionen.