Viva Media

5 insikter från YouTube Analytics

YouTube
Publicerad , senaste uppdatering

De flesta har koll på Google Analytics och den mängd med datamöjligheter till insikter som samlas där. Men har du koll på att det även finns YouTube Analytics? Oavsett om du använder ditt YouTube-konto för annonsering, organiskt eller både och så finns det spännande siffror att hämta därifrån, här ger jag dig mina top 5!

Steg ett: logga in i YouTube Studios och välj Analytics i menyn.

 

Unika tittare

Det första tipset jag har är att du i YouTube Analytics hittar estimerat antal unika tittare! Detta kan vara extra intressant att titta  på om du annonserar på YouTube, för att se hur många unika tittare annonseringen har nått ut till. Du kan välja att se estimerat antal unika tittare för hela kanalen, eller utvalda videos. Observera att du är begränsad till att välja en 90 dagars-period som högst. Detta behöver dock inte vara de senaste 90 dagarna utan 90 dagar totalt i den perioden du önskar se.

Populäraste videon efter slutskärm

Om du använder dig av slutskärmar så får du upp data för hur många klick respektive slutskärmselement har fått. Utvärdera vilken av filmerna som får flest klick och fundera på om det är några slutsatser du kan dra av detta för hur du anpassar dina framtida slutskärmar.

Läs också: Öka visningstiden på din YT-kanal med en slutskärm

Trafikkällor till dina videos

Under fliken “räckvidd” så hittar du statistik för typer av trafikkällor. Dessa kan vara annonsering på YouTube, videoförslag, YouTube-sökning med mera. I närheten av detta hittar du även detaljerad statistik för respektive källa. Exempelvis kan du se vilka söktermer tittarna har sökt på på YouTube när dem har fått upp din film. Under “trafikkälla extern” kan du hitta Google search bland annat. Då har din video kommit upp som förslag i Googles organiska sökförslag.

Andra kanaler som tittarna ser på

Detta hittar du under fliken “målgrupp” och om du har tillräckligt mycket data så kommer du här att se vilka andra kanaler som dina tittare har sett på. Detta kan vara ett väldigt bra verktyg för att anpassa framtida material, men även för att annonsera mot kanaler där flera av dina tittare uppenbarligen befinner sig. Troligen kommer fler på denna kanal att vara intresserade av ditt material.

Avancerat läge

Mitt sista tips är att titta på “avancerat läge”. Där hittar du ännu mer detaljer. Något jag tycker är intressant att titta på är tittarnas ålder. I avancerat läge så kan du se visningar, genomsnittlig visningslängd, visningstimmar och hur stor del av filmen som har visats för respektive åldersgrupp. Kanske får du bättre gensvar på dina videos i någon åldersgrupp? Du kan även se motsvarande för enhetstyper, de flesta tittar på YouTube via telefon – stämmer det även för din målgrupp? Kan du använda resultatet för att anpassa dina filmer framöver på något sätt?

Utöver dessa 5 tips så hittar du även intressant data som visningar, visningstid, populäraste videos och statistik för prenumeranter. In och kika runt, och se vilka mätvärden du har nytta av!

Text: Sofie Benneborg har en mångårig bakgrund som SEM Manager på Viva men har nu specialiserat sig på YouTube. Hon gör varje dag så att våra kunder kan både bygga varumärke och konvertera på räckviddsmediumet YouTube. Och det på ett representativt och proffsigt sätt som gör investeringen lönsam för hela affären.