Öka visningstiden på din Youtubekanal med en slutskärm

Vart tar dina tittare vägen efter att dem har sett din video på YouTube? Går det att öka chansen att behålla tittaren på din kanal? Kanske är dina videos uppdelade i en serie och du vill hjälpa tittaren att direkt hitta nästa del? Häng med så förklarar jag hur du kan gå tillväga!

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Du har en tittare som har intresserat sig för en av dina YouTube videos och har tittat på denna. När videon är slut så finns det automatiskt två händelser som kan ske.

  1. Tittaren har automatisk uppspelning igång och får då direkt se en ny film baserat på vad YouTube tror att denne är intresserad av.
  2. Tittaren har automatisk uppspelning avstängd och får då istället upp alternativa videos baserade på vad YouTube tror att denne är intresserad av.

Inget av dessa alternativ gynnar din kanal, eftersom att du inte har någon möjlighet att påverka vad som kommer härnäst. Men det finns ett sätt att kringgå detta till viss del och istället få tittaren att välja att stanna kvar på din kanal och se en av dina filmer. Lösningen kallas end screen, eller slutskärm.

Läs också: Hitta din målgrupp på YouTube

En end screen är något du manuellt väljer att lägga till i din YouTubefilm i YouTube Studio och som syns 5-20 sekunder i slutet av din film. I din end screen så kan du lägga in upp till fyra element som uppmanar tittaren att interagera med dessa. Det finns fyra olika element att välja på; videoklipp eller spellista, uppmana tittarna att prenumerera, länkar till godkända webbplatser och en annan YouTubekanal.

När du väljer att lägga till dessa i din inspelade film så kommer elementen att täcka ditt filmmaterial den tidsperioden du väljer att visa din end screen. I vissa fall kan det fungera, men för att få det att se riktigt proffsigt och inbjudande ut så rekommenderar jag att du även lägger in en specifik bakgrund, en stillbild, för detta i slutet av ditt videoklipp. I denna bakgrund kan du addera text och pilar (innan uppladdning) för att uppmana tittaren extra mycket att interagera med de olika elementen.

När din video är slut, även slutskärmen, så kommer vi tillbaka till händelsena som jag skrev här ovan. YouTube kommer att välja ut något nytt åt tittaren men förhoppningsvis har din slutskärm varit så pass inbjudande och relevant för tittaren att den redan sitter och tittar på nästa klipp på din kanal!

Läs också: Annonsformat på YouTube

Så hur lägger man då till en slutskärm?

  1. Via YouTube Studios så väljer du att ladda upp din film, alternativt redigera din befintliga.
  2. Har du laddat upp en ny film så välj Video elements och sedan add an end screen. Har du skapat en slutskärm tidigare så får du upp alternativet att importera från video, annars väljer du bara “add”.
    Vill du lägga in en slutskärm på en befintlig film så väljer du att redigera den, och står kvar på “details” i högermenyn, scrollar ner, och hittar då “end screen” i vänsterkant.
  3. Väl där inne kan du enkelt välja mellan färdiga mallar, eller så börjar du på en helt tom sida genom att klicka på plus-tecknet. Väljer du färdiga mallar så kommer du fortfarande att kunna flytta runt, lägga till och ta bort efter dina egna önskemål.
  4. Anpassa elementen så som du önskar, se till att inget överlappar med varandra och spara!

 
Text: Sofie Benneborg har en mångårig bakgrund som SEM Manager på Viva men har nu specialiserat sig på YouTube. Hon gör varje dag så att våra kunder kan både bygga varumärke och konvertera på räckviddsmediumet YouTube. Och det på ett representativt och proffsigt sätt som gör investeringen lönsam för hela affären.