6 tips för en lyckad digital workshop

3

Publicerad 02 februari 2021, 14:02 av Fredrik Lundqvist

2020 var ett tungt år, på många sätt. Dock förde det med sig några ljusglimtar, även om det behövs förstoringsglas för att se dem. En av de största lärdomarna från förra året är digitala workshops. Häng med när jag ger mina bästa tips för hur du lyckas med dem, och får fart på den kreativa energin online.


Vi fick en utmanande start på förra året. En världsomspännande pandemin kom från ingenstans och krävde förändringar i interna och externa arbetsprocesser. Kreativt arbete och idéarbete fungerar oftast bäst på plats, det händer något särskilt när energin finns i rummet. Men det fungerade inte under förra året, och vi fick hitta nya sätt hitta vår kreativa låga.

 

 

Läs också: Våga vara kreativ

 


Här kommer mina bästa tips för att lyckas med kreativa workshops online. Ännu längre ned hittar du mina tankar kring 4 vanliga digitala verktyg.


6 tips för digitala workshops online


1) Förbered dig. Energin och skaparglädjen i ett fysiskt rum är svår att få fram digitalt, även med bra verktyg. Det är upp till dig som ledare att förbereda aktiviteter och övningar som lockar fram det kreativa.

2) Sätt en desired outcome. Tydliggör för dig själv vad du vill ha ut av workshopen, det bestämmer upplägget.

3) Checka in och checka ut. Be deltagarna att checka in när ni börjar, och avsluta med att checka ut. En workshop är en modern ritual, och  sedan urminnes tider startar och  avslutar vi människor ritualer. En check in- och out görs bäst med en fråga, till exempel “vad känns viktig för dig nu?” eller “Vad tar  du med dig in i den här workshopen?”

4) Kommunicera syftet. Berätta och få bekräftat att alla vet varför de är med i workshopen. Måste ni skapa något ”färdigt” som ska presenteras för kund snabbt? Eller behöver ni några spår inför en kampanj längre fram? Om du är tydlig, ökar chansen att teamet kommer in med rätt mindset.

5) Använd rätt tid. Om ni måste få fram något på kort tid, föreslår jag att timeboxa och öka tidspressen. Timeboxa innebär att ni avsätter några minuter åt en eller flera uppgifter, när tiden sen är slut så lägger ni ingen mer tid på det. Om ni däremot träffas för att stimulera kreativiteten framåt behövs ofta lösare ramar för att styra workshopen i olika riktningar beroende på vad som händer.

6) Arbeta tillsammans, enskilt och på olika sätt. Några älskar grupparbete, medan andra behöver space för att skapa. Det är ditt jobb att ge utrymme för allt. Ta vissa övningar gemensamt, bryt isär för enskilda uppgifter och samla sedan ihop igen. Testa vilka vägar som funkar bäst för teamet, och lär av det som fungerar bäst.  

 

4 verktyg för workshops

 

Mural.co

Vårt egna förstaval på Viva. Funkar mycket bra för brainstorming, och många bra funktioner för samarbete i kreativt team. Något begränsad i exportmöjligheter, och man låser snabbt in sig i att vara starkt beroende av Mural, men i vårt fall är det värt det.

 

Miro.com

I min mening mer inriktat på en mer “städad” process än vad som behövs i det kreativa teamet, men mycket nära Mural. Tycke och smak skiljer mellan de båda.

 

Monday.com

Använder man Monday som processverktyg (rekommenderas starkt!) finns det nu en collaboration board inbyggt som beta. Smidig lösning som kan växa på sikt. 

 

Draw.io

En gratis och enkel flowchart maker som integrerar med Google Drive. Väldigt basic men praktiskt om man bara behöver något snabbt.

 

Läs också: Fixi – en kreativ cykeltur

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy