Viva Media

7 viktiga marknadsinsikter 2022

Medieplanering Strategi Varumärke
Arash Gilan
Publicerad , senaste uppdatering

Inför ett nytt år är det viktigt för oss marknadsförare att reflektera över året som varit, dra lärdomar och blicka mot ett nytt år. 2021 har varit ett lärorikt år där jag hoppas att många förstår att nya medier egentligen inte är så nya. 

I flera år har vi använt oss av diverse plattformar som varit ”gratis”, där vi med tiden byggt upp vanor och som vi nu inte vill vara utan, något som många upplevde som kännbart då Facebooks appar låg nere i ca 6 timmar i höstas. Linjär-tv dör sakta och streamandet ökar, nu när vi har blivit riktigt fast är tech-giganterna smarta nog att köra reklam som aldrig förr och erbjuda en reklamfri variant mot betalning. Voilà till oss suckers.

I sammanhanget är det viktigt att förstå att inget radikalt har egentligen skett, vår konsumtion är densamma idag men tekniken har förändrats. Radio övergår till podcast, linjär-tv till streaming och papperstidning till en app. Att vi konsumerar media är i grund och botten densamma i form av att vi tittar, lyssnar och läser likt tidigare, men plattformen har ändrats och kommer säkerligen att ändras igen. Det vitala i den senaste tidens förändring är att vi i allt större utsträckning vill konsumera information, media och underhållning när det passar oss bäst. Den unika individens valfrihet över var, när och hur är ett viktigt perspektiv som ökar markant.

Kolla även på Webinar on Demand – Marknadsföringstrender 2022

Så inför 2022, bli inte rädd av att allt är så nytt och annorlunda för så är inte riktigt fallet. Jag har länge predikat om att det är dags för ett uppvaknande från teknik-romantiken. Återstår att se om 2022 blir året för det allmänna uppvaknandet.

Med detta i åtanke och när vi nu blickar mot ett nytt år så har jag följande 7 reflektioner eller spaningar som jag tycker kan vara klokt att ha med sig. 

1. Sätt det mänskliga behovet först 

Allting börjar och slutar här för en marknadsförare men många har inte riktigt förstått det. Teknik, siffror, plattformar och alla buzzwords du kan komma på är bara en variabel men människan och hur den funkar är en konstant. Marknadsföring handlar långt mer om förståelsen kring hur människan fungerar än vad som är den senaste tekniken. Vi måste alltid börja med våra kunders behov, sen kommer allt annat. Dags för mer kundskap helt enkelt.   

2. Vikten av hybrid 

På tal om behov så har vi under denna pandemi, eller vart vi nu befinner oss i den, fått förståelsen av närvaro digitalt som fysiskt. Vi kan kalla detta omni eller hybrid men strategin bör vara klar för hur kundupplevelsen ska vara på respektive forum samt hur skärpunkten blir så smidig som möjlig. Hur jobbar vi med den interaktionen, hur förbättrar och kvalitetssäkrar vi upplevelsen samt inte minst: hur mäter vi den?

3. Värdera varumärket 

I en era av e-handel är det av yttersta vikt för oss marknadsförare att inte tappa bort oss själva och vår roll. Det tjatas om tratten och hur allt handlar om konvertering och sälj, sälj, sälj. Ingen är emot försäljning men riktas för mycket tid, fokus och budget på konvertering så glömmer man bort varumärket. Det direkta behöver det indirekta, och varumärket är det indirekta som leder till slutmålet. Arbeta alltid med varumärket på ett långsiktigt och strategiskt plan, här krävs kontinuitet i kommunikationen, relevans hos målgruppen och kreativ höjd för annars blir man på sikt omkörd. Så förutom att sälja, hur flörtar ni med marknaden, hur positionerar ni er och hur i all sin dar sticker ni ut? Lite längre krönika om detta skrev jag i höstas här på Resumé. 

4. Influencers är nu en naturlig del av mediemixen 

Jag har haft min skepsis kring detta men får svälja stoltheten och säga att det funkar. Influenser är inte längre någon trend utan en del av våra liv och vår tids superkändisar. Engagemanget vid den typen av annonsering är hög och jobbar man smart med det så kan det bli riktigt slagkraftigt. Ett varningens tecken dock till att bara köra det för sakens skull. Det krävs en genomtänkt brief inför samarbetet och att det är en del av något större, här brister många idag i sina initiativ tyvärr. Mega och macro influencers är sedan länge etablerat, men det finns även en enorm kraft i att använda flertalet micro och nano influencers för en mindre budget. Som istället blir en massinfluering vilket vi kommer se mycket mer av under 2022. 

5. Dags att fundera kring metaverse 

Trendordet nummer ett denna höst har varit metaverse och Facebook gick så långt att de numera kallar sig lite töntigt nog för Meta. Metaverse som fenomen ska man dock inte skratta bort för det en del av våra barns verklighet och deras verklighet idag är vår framtid imorgon. En del kan skratta bort att Zara Larsson tjänar miljoner på något overkligt som skins men det är föräldrar som mig som betalar för det hela. Barnen ställer sig frågande till fysiska pengar men att shoppa i en digital värld är absolut inga konstigheter. Som marknadsförare måste man därför ta till sig den virtuella världen och denna förstärkta verklighet på allvar. Börja tänka hur och var ska vi synas för denna generation?

Eran av superapplikationer 

En superapp är en mobilapp som erbjuder grundläggande tjänster inklusive chatt, betalningar, tillsammans med en hjord av ”miniappar” från tredje part, allt från butiker och restauranger till statliga myndigheter. Ja, tänk dig typ allt du behöver i en enda app. Här i västvärlden är detta ingen stor grej ännu men i öst, och synnerhet i Kina, är detta allt. En av de största i världen inom detta är pionjären WeChat – detta är vad jag tror även vår framtid i Europa om inte allt för lång tid. I WeChat kan du göra allt ifrån chatta, beställa mat till att ordna med deklarationen. Avgörande för att en app ska nå superstatus är att kunna knyta ihop en massa kritiska tjänster för oss människor där vi tillslut blir totalt beroende. 

Min spekulation är att Zuckerberg med Metaverse vill åstadkomma en hårdvara med en mjukvara som han helt och hållet kontrollerar. En förutsättning för att bygga sin superapp där han kan vara fri från både Apple och Googles mjuk- och hårdvaror. Men många vill in i matchen, i Sverige kanske det kan vara aktuellt för en aktör som Klarna? I förlängningen är detta något som även kommer beröra marknadsföringen, hur ska bolag närvara och integreras i superappar?

7. Dags att sluta prata om tratten? 

Ska erkänna min hatkärlek till den så beryktade tratten, den har sina fördelar med en tydlig översikt kring marknadsföringen där varumärkesbyggande aktiviteter är högst upp och försäljning och konvertering längs ner. Det jag dock stör mig på i tratten är hur ofokuserad den är på själva kundresan, upplevelsen och känslan du vill skapa för att bygga en relation till kunden, och i förlängningen lojalitet. Över tid har jag alltmer fastnat för modellen “Flywheel”. Istället för en tratt så är kunden centrerad i mitten och alltid i fokus. En svänghjulsmodell där det handlar om att desto mer energi du får in i hjulet desto större kraft skapar du. Tratten tar inte hänsyn till de mjuka värdena, inte heller om man är duktigt på tex inbound. Det gör svänghjulet och fokus blir då istället på de tre viktiga faserna i kundresan. 

  1. Attrahera där vi marknadsför våra tjänster 
  2. Engagerar där vi säljer våra tjänster 
  3. Integrera där vi ger service till kunder och strävar efter lojalitet

Marknadsförare lägger idag allt för mycket tid på hur vi får in massa kunder men lägger sällan samma tid på hur vi behåller eller utvecklar kunden. Här kan svänghjusmodellen vara ett utmärkt instrument för att få igång en process där kunden alltid är i fokus. 

Det har nämligen aldrig varit enklare att starta ett bolag men samtidigt har det aldrig varit svårare att bygga kundlojalitet. 

Blickar vi vidare ut över vårt svenska företagsklimat så har det aldrig varit lättare att starta ett bolag men att vinna kunden på riktigt och bygga lojalitet har aldrig varit svårare. Detta är sprunget ur det nu befästa beteendet hos oss människor av att ständigt jämföra på olika punkter, en information som ständigt finns endast 2-3 klick bort. Hur skapar och kommunicerar ni ett genuint och fördelaktigt kundvärde på sikt?

2022 kommer det inte längre handla om kunskap utan om kundskap där vi tar på oss kundglasögonen och börja bli kundbesatta på riktigt. 

God jul och kund nytt marknadsföringsår!

Text tidigare publicerad på resume.se