Året med Viva

4

Publicerad 09 juli 2021, 15:07 av Josefine Bergman

Att sammanfatta ett helt års innehåll i en enda text i rimlig läslängd är en utmaning. Men här görs ett försök till att ge dig ett litet urval av allt det som vi tillsammans har åstadkommit på Viva. Enjoy!

 

På Viva jobbar vi med brutet räkenskapsår och stänger böckerna sista juni, så att göra ett litet för kunskapsbokslut för 20/21 är helt på sin plats så här i juli innan semestern. På Viva är vi passionerade marknadsförare som brinner för att skapa en helhet, vilket vi varje dag gör för våra ca 500 kunder. I våra team har vi en samlad kompetens, då alla bidrar med sin unika expertis bildar vi tillsammans en komplett helhet för att kunna skapa framtidens marknadsföring. Det är en bred kompetens inom många olika delar av marknadsföringen som gör att vi på Viva tillsammans kan dela med oss av vår kunskap till dig. Vilket vi generöst har gjort via våra webinars (tidigare också events, något som vi ser fram emot att få arrangera när det är möjligt) och bloggtexter samt poddavsnitt.

 

Djupt i vårt DNA ligger det digitala men vi vet att bästa marknadsföringen görs över flertalet placeringar och format – digitala som fysiska – och då spelar det ingen roll för oss om vi utvecklar en idé och ett koncept som är gångbart överallt. Det är marknadsföring med öga för helheten – på riktigt! Det här är något som vår kollega Fredrik, också titulerad Creative Director, skriver om i bloggtexten “Vem är varumärket?”. Och som en förlängning på ämnet varumärkeskoncept så skriver Art Director David om hur en anpassning av den grafiska profilen löpande behöver göras för att vara i linje med samtiden.

 

Just helhet har gänget i Team 2 skapat för får kund Uppsala Stadsmission, en helhet utav deras erbjudande som resulterade i en starkare närvaro på sociala medier (bland annat) för att visa upp deras viktiga och medmänskliga verksamhet. Se här hur vi skapade en “stadstomtemössa” i både fysisk form och som AR-filter.

 

Sökmarknadsföringen tågar på i en starkare kraft än någonsin och att e-handeln har skjutit i höjden under den senaste tiden som en konsekvens av pendemitider är inte överraskande. Hur inredning på nätet blev en succé för vår kund Reforma under 2020 presenterar vi här, en imponerande tillväxt på hela 220%. En unik undersökning från Svenskarna och Internet visar på hur vårt digitala beteende har förändrats till följd av just de effekter som rekommendationer kring social distansering har lett till. Här är det sammanfattat med de viktigaste resultaten för en marknadsförare att ha koll på.

 

Beteendet att söka efter information på nätet är starkt förankrat hos 2000-talsmänniskan det här gör att datan som kommer från exempelvis Google Trends är användbar som en del i att ta fram mätetalet Share of Search. På svenska nämnt som andel av söket och där finns en stark korrelation mellan marknadsandel. Hur bolag kan ligga steget före genom att mäta just Share of Search (SoS) delar Arash Gilan (CEO) och Alexander Vucic (Brand Consultant) i en text hos Resumé.

 

Att mäta effekterna av just alla de samlade aktiviteter som görs i syftet för att nå affärsmålen är en helhetskunskap som Rikard delade med sig av i ett webinar i höstas. Han pratar om den mediestrategi som blir allt väsentligare för att stärka varumärket och nå ut till kunden genom bruset. Du kan kolla på det i efterhand och lära dig mer om vikten av att löpande samla in data för att ha som grund till din marknadsföring och därmed tillväxt.

 

Genom bruset har Viva nått genom vår vällyssnade podcast VD-podden som leds av vår vd Arash Gilan. Där har han samtalat om ledarskap och bolagsbygge med en namnkunnig gästlista från svenskt näringsliv. För att nämna några så delade Jarno Vanhatapio från NA-KD med sig av sina tankar kring mediestormen som blev till följd av det tidningarna kallade praktikantupproret, men också hur han hittar sitt driv för att skapa miljardbolag. Sara Öhrvall, författare och CDO på SEB, pratade om hur framtidens människa kommer leva ett liv där tekniken är en integrerad del av personen som leder till ett enklare och längre liv. Günther Mårder pratar om att göra politisk värnplikt som ex-företagare för att leda politiken mot ett mer företagarvänligt klimat som främjar hela utvecklingen av vårt samhälle. Mer om det och fler inspirerande gäster kan du lyssna på i din poddapp.

 

Vårt mål är att vara ett värdeskapande företag med nöjda kunder och stolta medarbetare. Att vi blev nominerade som Bästa Arbetsgivare 2021 där vi är i topp 5 av alla byråer för marknadsföring i Sverige gör att vi sträcker på oss lite extra. Att vi också kan växa och får förtroendet att göra marknadsföring för fler bolag gör oss stolta. Vill du vara med att skapa Nordens bästa marknadsföringsbyrå så kolla in våra lediga tjänster!

Den här texten skulle kunna redovisa samtliga av våra 110 bloggtexter, 12 webinars och 20 poddar men det är bara ett litet litet urval som här har omnämnts så för att få ännu mer kunskapsdelning är vår starka rekommendation att följa oss även på sociala medier. Vi hörs på Linkedin, Facebook, Instagram och Twitter. Ha nu en fantastisk sommar!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy