Detta vill du inte missa när du flyttar till GA4
Om du planerar att migrera till Google Analytics 4 (GA4) så finns det några saker som kan vara bra för dig att känna till. GA4 är den senaste versionen av Google Analytics, och den kommer med många nya funktioner, perspektiv och förbättringar som kan hjälpa dig att få en djupare insikt i din webbplats prestanda och dina användares beteende. I den här artikeln kommer vi att röra vid några av de viktigaste aspekterna som du bör ta höjd för innan du migrerar till GA4.
Varför ska jag migrera till GA4?
Innan vi dyker ner i detaljerna kring migreringsprocessen är det viktigt att du förstår varför du måste migrera till GA4, för det måste du dessvärre göra.
GA4 kommer att ersätta Universal Analytics, som du sannolikt använder idag, och det nya systemet kommer med flertalet nya funktioner och förbättringar som hjälper dig att få bättre insikt i din webbplats prestanda. Här kommer därför en lista med de bästa nya funktionerna i GA4.
Fördelar med GA4:
- Förbättrad spårning på flera enheter.
- Helikopterperspektiv på dina användares beteende.
- Förbättrade kontroller för dataintegritet.
- Integration med Google Ads, Search Console och andra marknadsföringsverktyg från Google.
- Nya, robusta funktioner för maskininlärning.
- Strömlinjeformat användargränssnitt.
- Anpassningsbart rapportsystem.
Vad behöver du göra innan du migrerar till GA4?
Innan du påbörjar migreringen finns det några saker som du måste göra. För det första måste du se till att din webbplats är kompatibel med GA4. GA4 använder ett nytt mätprotokoll, så du måste uppdatera din webbplats spårningskod till den senaste versionen.
Du kan även komma att behöva se över inställningarna i din cookiebot som låter dina besökare lämna sitt medgivande till att bli spårade.
Det är också viktigt att du går igenom dina taggar i Google Tag Manager (om du använder dig av det). De kan vara uppsatta för att mäta specifik händelsespårning så som:
- Klick på CTA-funktioner.
- Olika formulär för exempelvis offert eller kontaktförfrågan.
- Klick på telefonnummer/mejl.
Du bör också se över din befintliga data i Universal Analytics för att se till att du har en tydlig förståelse för din webbplats nuvarande och historiska prestanda. På så sätt kan du identifiera områden som behöver förbättras och skapa en bättre plan för att optimera din webbplats inuti GA4.
Hur migrerar man till GA4?
En migrering till GA4 kan vara rätt komplex, men Google tillhandahåller detaljerad dokumentation som hjälper dig genom hela processen. Här är de grundläggande stegen som du behöver följa:
- Skapa en ny GA4-egendom i ditt Google Analytics-konto.
- Uppdatera spårningskoden för din webbplats till den nya som du kan läsa av i din egendom i GA4.
- Konfigurera din egendom i GA4 enligt dina behov.
- Koppla på Google Ads & Console Search Console om du använder dig av dessa.
- Importera din befintliga data från UA till GA4 med hjälp av dataimportfunktionen. Observera att om du har satt upp specifika spårningsfunktioner i Google Tag Manager så behöver du sätta upp nya taggar och datalager i din behållare och se till att dessa kommunicerar med GA4.
Bra att komma ihåg när du börjar använda GA4
När du väl har migrerat till GA4 finns det några saker som kan vara bra att tänka på för att få ut det mesta av de nya funktionerna och förbättringarna. Här är några tips:
- Justera datalagring från 2 till 14 månader. 2 månader är standard, men du kommer att vilja ha mer historik än så, troligtvis.
- Säkerställ att dina attributionsinställningar är datadrivna.
- Använd det nya event-baserade systemet för att spåra användarnas interaktioner på din webbplats på ett tydligare sätt.
- Sätt upp en rapport på prov där du samlar viktiga KPI:er. Genom denna process lär du dig hur GA4 fungerar och hur du navigerar.
- Använd kontrollerna för dataintegritet för att se till att du bara samlar in och använder data i enlighet med bestämmelser i GDPR.
- Säkerställ att integrationen med ditt konto i Google Ads fungerar. Kom ihåg att de bästa besluten som du kan ta inom annonseringen alltid tas mot tillförlitlig data i GA4.
Slutord
Att migrera till GA4 kan alltså vara en komplicerad process, men den är väl värd ansträngningen när du får skörda frukten. GA4 kommer med flera nya funktioner och förbättringar som kan hjälpa dig att få en djupare insikt i användarbeteende och webbplatsens prestanda. Genom att följa de steg som vi nämner i den här artikeln kan du säkerställa en smidig migreringsprocess och börja dra nytta av de nya funktionerna och förbättringarna i GA4 redan idag.
Vanliga frågor som vi får till oss på Viva Media
Behöver jag migrera till GA4?
Ja, det nya systemet kommer att ersätta den gamla versionen – Universal Analytics.
Hur lång tid tar det att migrera till GA4?
Den tid det tar att migrera till GA4 beror på hur komplex din webbplats är, hur mycket data du behöver importera från Universal Analytics och hur din behållare är uppbyggd inuti Google Tag Manager (om du använder dig av detta system).
Kan jag fortfarande använda Universal Analytics?
Ja, många system tillåter dig att fortsätta skicka data både till din gamla egendom i Universal Analytics och din nya i GA4. Det viktiga för dig att komma ihåg är bara: ju tidigare du migrerar över till GA4 desto mer data får du möjlighet att behålla i din nya egendom efter att Universal Analytics släcks ner under sommaren 2023.
Vad är händelsebaserad spårning?
Event / händelsebaserad spårning är Googles nya sätt att spåra användarnas beteende och interaktioner i GA4.
Psst.. Glöm inte att justera datalagring från 2 till 14 månader i din nya egendom.