Facebooks tävlingsregler (need to know)
Att arrangera en tävling på din Facebook eller Instagram-sida kan vara en uppskattad aktivitet av din målgrupp. Facebook har själva en del regler utöver svenska spellagen som du behöver ha koll på. Genom denna text ger vi dig all info så det blir lätt att göra rätt. Dont´s Du får inte be deltagarna om […]
Att arrangera en tävling på din Facebook eller Instagram-sida kan vara en uppskattad aktivitet av din målgrupp. Facebook har själva en del regler utöver svenska spellagen som du behöver ha koll på. Genom denna text ger vi dig all info så det blir lätt att göra rätt.
Dont´s
Du får inte be deltagarna om att “Dela/gilla inlägget/sidan för att delta”
Du får inte be deltagarna om att “Tagga dig själv och en vän för att delta”
Du får inte uppmana deltagarna att de ska posta inlägg på sin personliga sida t ex “Publicera den här bilden på din profil för att delta”
Detta enligt vad Vivas kontakt uppger till oss som specificerade funktioner som man inte får uppmana till missbruk eller felaktigt använda i varken organiska eller sponsrade inlägg. Som dem även uppger på sin sida här.
Så här gör du
Du kan uppmuntra deltagarna om att följa din sida för att i fortsättningen få ta del av din sidas innehåll men det kan inte vara ett krav för att delta. Te x “Följ oss gärna för att ta del av tävlingar, tips och inspiration i framtiden”
Du får skriva att deltagarna ska publicera ett inlägg på din företagssida för att delta eller ett direktmeddelande i Messenger. Te x “Skicka oss ett meddelande på vår Facebooksida eller i Messenger med ditt svar för att delta”
Att tillägga är det också ett krav att upplysa om att “Facebook inte är delaktiga, sponsrar eller stöttar tävlingen på något sätt”.
Tävlingsreglerna på Instagram annorlunda
Även för tävlingar på Instagram gäller att du anger i instruktionen att Instagram inte på något sätt har ansvar eller är inblandad för din tävling, men till skillnad från Facebook finns inget förbud mot att ”dela” tävlingen eller ”tagga” vänner i kommentarsfältet. Vad som dock gäller även här är att man inte får tagga eller uppmuntra till att deltagarna ska tagga inlägget på ett okorrekt sätt. Alltså tagga något som inte stämmer med inläggets faktiska innehåll.
Spellagen
Svensk lagstiftning har tidigare skiljt på tävlingar och lotteri men från och med den 1 januari 2019 har vi en ny spellag. Innan var det alltså förbjudet för företag i Sverige att anordna lotteri utan det krävdes ett tävlingsmoment där det gick att urskilja och motivera en prestation hos vinnaren. Men inte längre. Den nuvarande spellagen kräver inget tillstånd eller tävlingsmoment för företag att arrangera slumpmässiga kampanjer där en vinst utlovas vid deltagande. Vilket helt klart öppnar upp för nya möjligheter men det kvarstår dock att Facebook, och därmed Instagram, har sina regler som behöver efterföljas.
Vinstskatt
Har vinsten i tävlingen ett värde över 3% av prisbasbeloppet behöver vinnaren betala vinstskatt. Prisbasbelopp är en förmånsskatt är något som bestäms utifrån inflationen varje år, 2020 är prisbasbeloppet 47 300 kr och 3% av det är 1400 kr. Så är din tävling- eller lotteri-vinst värd mer än 1400 kr så behöver du informera att “Vinstskatt betalas av vinnaren”. Det du sen behöver göra när en vinnare är utsedd är att skicka in en blankett till Skatteverket med vinnarens personnummer och uppgifter på vinstens värde.
Tävlingsvillkor
Vill du verkligen göra allt “by the book” är att rekommendera en speciellt utformad landningssida för tävlingen där fullständiga villkor står så kommer inga oklarheter råda. Det är ju inte det lättaste att få plats med all denna info på den nätta textbudgeten som är att rekommendera på Facebook och Instagram, så länka till landningssidan istället.
Checka av ovanstående punkter och håll dig till svensk spellag så kommer din tävling på Facebook gå alldeles utmärkt. Är tävlingen både kul och relevant för din målgrupp kan den också ge ett stort värde till ditt företag. Håller man sig inte till reglerna så kan en avstängning av företagskontot väntas under en tid, vilket inte är att rekommendera. Kvarstår några frågetecken från din sida är det bara att höra av dig till oss.