Hur du bygger ett starkt varumärke – del 2

I första delen pratade jag om varför det är viktigt att bygga ett varumärke. Nu vill jag bli mer konkret och dela med mig av några tips på hur du kan tänka när du ska sätta namn på ditt företag. När ett bolag har ett starkt varumärke är namnet en viktig del i att identifiera och […]

Publicerat
Inlägg Varumärke

I första delen pratade jag om varför det är viktigt att bygga ett varumärke. Nu vill jag bli mer konkret och dela med mig av några tips på hur du kan tänka när du ska sätta namn på ditt företag. När ett bolag har ett starkt varumärke är namnet en viktig del i att identifiera och särskilja det från andra bolag.

Att sätta ett bra namn är idag rätt svårt på grund av att du måste ha ett namn vars domän är ledig, och det kan vara utmanande att hitta något man tycker är både bra och ledigt. När vi skulle komma på namnet för Viva minns jag att vi gillade ett flertal namn där domänerna inte var tillgängliga. Något som är oerhört viktigt när du skapar ett bolags namn är att du bollar det tillsammans med andra och att ni skapar något som ni kan känna er riktigt stolta över! Här kommer lite punkter som kan va till hjälp vid framtagning av ett nytt företagsnamn:

1. Låt det vara kort
Det bör vara kort. Ett eller två korta ord är naturligtvis enklare att komma ihåg än längre namn och flera stavelser. Ett kort företagsnamn ser dessutom bra ut på visitkort, brev och annat grafiskt material. Ett kort företagsnamn blir också ett bra domännamn till företagets hemsida. Det ska vara enkelt att stava och lätt att uttala.

2. Låt det sticka ut från mängden

Ett bra företagsnamn ska vara unikt och det bör skilja sig från konkurrenternas namn.

3. Låt det berätta om ditt företag, dina produkter och tjänster

Om företagsnamnet har en tydlig koppling till den bransch du verkar i kommer människor lättare att komma ihåg det och tänka att just ditt företag har potentialen att möta deras behov.

4. Låt det vara tidlöst

Ett trendigt företagsnamn kan lätt fånga nya kunder och klinga häftigt. Men en trend är bara något som fungerar över en viss tid. Det kan istället vara smartare att välja ord som är lika inne och effektiva nu som om fem år.

5. Ett bra företagsnamn ska vara ett reklamverktyg i sig

Företag som Nike och Apple behöver inte längre göra omfattande reklamkampanjer för att få folk att köpa och prata om deras produkter. Namnet gör reklam i sig självt. Jag vet, det här är ju stora företag, men det finns ingen anledning att inte försöka skapa ett namn som har potentialen att marknadsföra hela företaget, oavsett hur litet det är.

I nästa del kommer jag att skriva om grafisk layout, marknadsföring och olika typer av byråer kopplat till varumärkesbyggande.