Instagram Reels

4

Publicerad 21 augusti 2020, 15:08 av Josefine Bergman

Som ett steg för att behålla placeringen som en av de populära sociala mediet lanserar nu Instagram Reels. En funktion som ska utmana TikTok med att göra det lättare för användaren att publicera korta videos med enkla redigeringsalternativ direkt i appen.

Instagram är en dynamisk plattform som hela tiden kommer med små förändringar för att möta målgruppens förväntningar på en enkel och socialt interagerande app. Likt det konkurrenter gör så försöker även Instagram att utveckla användarvänligheten och härma andra sociala mediers funktioner. Nyligen lanserade dem Reels, Rullar eller Filmrullar som de benämner det själva och fungerar på ett liknande sätt med användarvänliga funktioner som gör det lätt att göra kreativa korta videos.

 

Även Snapchat gör en ansats för att hålla jämna steg med uppstickaren TikTok genom en pilotfunktion där du lätt kan lägga till musik i snaps du vill skicka eller publicera i story.

 

Vad är Instagram Reels?

 

Med Reels kan du redigera och spela in korta videos på upp till 15 sekunder direkt i Instagrams app. För att ytterligare boosta vissa videos så har Instagram lagt till en märkning som heter “Utvalt”. Där dem själva plockar ut videos inom olika områden som de tror kommer trenda och uppskattas av användarna. Men för att just din video ska kunna bli märkt med “Utvalt” så behöver du ha en öppen profil och ha publicerat den i Flödet. 

 

               

 

Instagram har lagt till redigeringsfunktioner i Reels som: 

 

Lägga på ljud, som tex en låt eller ljud kopierat från någon annans Reels alternativt klippets originalljud. 

 

Öka klippets hastighet eller göra det långsammare.

 

Enkelt spela in videos och sedan malla in samma set up för att få en effekt av att något dyker upp eller “trollas” in (en uppskattad effekt som länge varit unikt för just TikTok). 

 

Korta ner en video som spelats in sedan tidigare för att lätt kunna anpassas till just den Reels-video som ska skapas. 

 

Lägga till olika effekter som filter och pokaler om den publiceras i Story. 

 

Allt för att det ska vara så enkelt som möjligt att klippa egna videos på ett kreativt sätt. Läs mer om vad Instagram själva säger om sina funktioner i Reels.

 

Hur publicerar man Instagram Reels?

 

För att själv publicera en Reels så går du till startsidan och sveper vänster för att komma till Story-läget. Där finns nu en liten meny med texterna LIVE, HÄNDELSE och REELS. Klicka dig in under fliken Reels och börja skapa enligt funktionerna ovan. 

 

   .          

 

När du sedan ska dela din video så att fler kan se den så väljer du antingen att dela den Flödet och Utforska (om du har öppen profil) eller bara till Story så försvinner den efter 24 timmar. Delar du den i Flödet så har din video chans att bli märkt med Utvalt av Instagram och därigenom få extra synlighet. Inte fel som en extra boost till din företagsprofil. Då Reels inte alls bara behöver vara för personliga Instagramprofiler utan här kan även företagsprofiler passa på att ytterligare vässa sin närvaro på mediet.

 

Möjligheterna till annonsplacering

 

Att det här är en stor satsning som Instagram verkligen tror på och vill få användaren att uppskatta märks när dem valt en så hög plats för funktionen i fliken Utforska. Som dem även gjort vid lansering av Instagram Shopping tex.

 

I dagsläget har Instagram inte utvecklat någon möjlighet för annonsörer att synas i flödet Reels eller Filmrullar. Om det kommer utvecklas så kommer absolut en formatanpassning att krävas (likt annonseringsmöjligheten i Story) och mycket beror nog på hur väl användarna tar emot funktionen och hur stort användandet av Filmrullar blir. Det får framtiden utvisa men Instagram har i alla fall bevisat att dem är villiga att gå in i matchen om att skapa en produkt som människor vill använda. 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy