Jakten på det perfekta klockslaget för inlägg på sociala medier
”Det här inlägget borde ha fått mer likes?” kanske du sitter och tänker. Det är många som har ställt sig frågan vilken som är den ultimata tidpunkten för att dela ett inlägg i sociala medier. Även om det inte finns något tydligt facit så finns det vissa riktlinjer. Vilken är egentligen den där gyllene minuten […]
”Det här inlägget borde ha fått mer likes?” kanske du sitter och tänker. Det är många som har ställt sig frågan vilken som är den ultimata tidpunkten för att dela ett inlägg i sociala medier. Även om det inte finns något tydligt facit så finns det vissa riktlinjer.
Vilken är egentligen den där gyllene minuten som håvar in flest likes, kommentarer och delningar? Nej, det går nog inte riktigt få svar på, för det beror på vilken målgrupp du har, vilken plattform du väljer att synas på och givetvis också vilken målsättning ditt företag har.
Men det finns faktiskt en del dagar och klockslag som generellt lämpar sig bra för de olika sociala medie-plattformarna. Tack till företaget CoSchedule som sammanställd en mängd studier i ämnet som kan sammanfattas så här:
Instagram:
Bästa dagen för publicering: Måndag och/eller torsdag. Även om Instagram-användare ofta är aktiva hela veckan, finns det en liten uppgång i aktivitet på speciellt måndagar.
Bästa tiden för publicering: 02.00, 08.00, 09.00, 17.00.
Notis: Även om Instagram-användare ofta är aktiva hela veckan, finns det en liten uppgång i aktivitet på speciellt måndagar. Undvik helst att posta under kontorstid, utan fokusera hellre på morgon eller sen eftermiddag/kväll. Att tilläggas här är att många konton har sin unika målgruppsaktivitet, vilket du kan se unik data på under Instagrams statistikverktyg, baserat på kontots egna följare.
Facebook:
Bästa dagen för publicering: Torsdag-söndag.
Bästa tiden för publicering: 09.00, 13.00 (flest klick), 15.00 (flest delningar).
Notis: För att se vilka dagar och tider just dina följare är online kan du ta hjälp av Facebooks statistikverktyg Insights.
Twitter:
Bästa dagen för publicering: Onsdag.
Bästa tiden för publicering: 12.00, 15.00, 17.00 eller 18.00.
Notis: Att tweeta under arbetsveckan är bra för dig som är business-to-business (B2B), då du generellt får fler interaktioner än under helgen. Men är ditt företag business-to-customer (B2C) så tjänar du på att publicera under helgen också.
Linkedin:
Bästa dagen för publicering: Tisdag-torsdag.
Bästa tiden för publicering: 07.00, 08.00, 12.00, 17.00, 18.00.
Notis: Här är det generellt arbetsdagarna som gäller, vilket är rätt förståeligt när det är världens största yrkesnätverk. Mest klick och delningar sker på tisdagar.