Kampanjoptimering i sociala medier

3

Publicerad 29 oktober 2020, 11:10 av Philip Gatu

Nästan vem som helst kan skapa annonser, boosta inlägg och få mätetal som visar ett slutligt resultat. Men hur vet du vilka mätetal du ska titta på och hur kan du rent konkret kan veta att dessa varit värt satsningen?

Det beror självklart helt och hållet på vilken målsättning du har med kampanjen. Det är svårt att ha CTR (click through rate) som målsättning på en varumärkesbyggande/räckviddskampanj. På samma sätt blir det heller inte riktigt rättvist att ha konvertering som mätetal om du har videovisningar som målsättning.

 

Att du har en stor räckvidd, hög CTR, lågt CPM eller ”högt” resultat på din konverteringsdrivna annons är en sak. Men vad är det som säger att dina resultat är bra? Går du mot något generellt benchmark från någon Facebook-grupp eller har du hört en branschkollega skryta om sina siffror?

 

Det enda sättet att ta reda på huruvida dina resultat är bra eller dåliga är genom kontinuerlig satsning och att prova dig fram på ditt konto.

 

Det är även viktigt att ha is i magen när man har en kampanj igång, eftersom algoritmen lär sig hela tiden och optimerar sig själv så kan du inte gå in och ändra alltför ofta. Det är bättre att jämföra kampanj till kampanj än att göra flera ändringar under samma kampanjperiod.

 

Säg att du kör en trafikdrivande kampanj mot personer som tidigare tittat på en video i en tidigare annons du kört. Målgruppen är 50 000 personer stor och du har satt en kampanj på 4 veckor. Annonsen levererar inte lika mycket trafik som du hade hoppats på, vad gör du?

 

  1. Du kan antingen minska budgeten om du märker att frekvens är väldigt hög och räckvidden är i stort sett maxad.

 

  1. Du kan addera in fler målgrupper som är varma, exempelvis videovisningar på tidigare annonser eller organiska inlägg. Du kan även addera personer som interagerat med era sociala medier tidigare eller om du är en e-handel; folk som tittat på produkter tidigare! Här kan det kan vara en bra idé att utesluta de som tidigare gjort ett köp, beroende på vad du säljer.

 

Kontentan av detta är helt enkelt att försök tänka lite utanför boxen, ha is i magen när du testar dig fram och använd mätetal som är rimliga för din satsning. 

 

Här nedan några mätetal och målsättningar som exempel.

  1. Räckvidd – Räckvidd, exponeringar, frekvens, cpm
  2. Varumärkesbyggande – Räckvidd, exponeringar, frekvens, cpm, ad recall lift
  3. Videovisningar – Räckvidd, genomsnittstid, exponeringar, frekvens och % av videovisningar
  4. Konvertering – resultat, räckvidd, ctr, cpm
  5. Trafik – CTR, räckvidd, frekvens

 

 

Tips för att löpande optimera kampanjen

 

För att stämma av att dina annonser verkligen gör det du vill att kampanjen ska uppfylla så kan en avstämning av resultatet efter en tid vara nödvändig. Tänk på att inlärningsfasen behöver passerats så du inte optimerar kampanjen för tidigt. Vad kan man göra då för att ytterligare effektivisera marknadsinsatser?

 

Skapa en anpassa konvertering mot “page view” istället för att gå på vanliga trafikdrivande annonser. Detta på grund av att Facebooks algoritm värderar målsättningen “konvertering” mer än “trafik”.

 

Vill du samla in data för att gå mot en målgrupp som tittat på din video så kan ett tips vara att gå på räckvidd, istället för videovisningar. Detta då vi får en större räckvidd men samtidigt får en mer kvalitativ målgrupp som sett videon. Eftersom vi inte fokuserar på folk som har en tendens att titta mycket på videos. 

 

När det kommer till e-handlare så sker optimeringar ofta i samband med insamling av data. Optimerar du exempelvis en kampanj mot “köp” så kommer du få in mycket färre händelser kontra om du exempelvis optimerat mot “lagt i kundvagn” eller “view content”. Speciellt nu när Facebook tagit bort attributionsfönstret “28 dagars visning och 1 dagars klick”, vilket bygger på tiden som Facebook räknar en konvertering som deras. Numer är det 7 dagars klick och 1 dags visning som är den längsta perioden. Vad det gör är att vi har kortare tid på oss att samla in data och komma ur Facebooks “inlärningsfas”. Vilket är när algoritmen har lärt sig hur den optimeras effektivt mot målgruppen och kan ge annonsören bäst resultat.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
4

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy