Marknadsförare – lär er att hantera AI eller bli ersatt av en som kan

Är du marknadsförare måste du framöver kunna använda dig av AI-verktyg i ditt dagliga arbete, annars kommer du att hamna hopplöst efter. AI underlättar och effektiviserar redan många olika arbetsuppgifter inom marknadsföring, och områdena kommer bara att bli fler.

Publicerat
Inlägg AI Marknadsföring

Jag har de senaste 10 åren lagt en stor del av min tid på att förstå mig på tech, digitalisering – och artificiell intelligens, AI. Nyfikenheten kring AI har kretsat kring ett affärskritiskt perspektiv, men den har också grundat sig i ett filosofiskt intresse för AI och vad det kommer göra med oss som människor. Min nyfikenhet har hittills resulterat i otaliga krönikor och tre böcker kring det digitala, men få saker intresserar mig så mycket som just AI. 

Hur du känner vet jag inte, men jag känner att vi är i ett skeende i livet som få har varit med om. Den tid vi nu är inne i nu jämförs av vissa med guldruschen i Kalifornien under 1800-talet. Jag kan förstå liknelsen, och faktum är att det är en unik händelse i mänsklighetens historia vi befinner oss i. Men liknelsen haltar på en viktig punkt. Guld fanns det bara en viss mängd av, men möjligheterna med AI är oändliga.

AI kommer att förändra många aspekter av våra liv, och samhället i stort kommer inte att vara sig likt inom bara några år. Förändringarna kommer ta olika lång tid inom olika områden, men en av de områden som redan ser stora förändringar är ett område där tekniken oftast är i framkant, nämligen marknadsföring.

Ett annat område som verkligen öppnar upp sig för många fler på grund av AI är programmering. Barriären för att skapa mjukvara kommer att minska dramatiskt. När AI blir bättre på att skriva kod kommer tech inte längre att vara begränsad till människor som kan koda. Det betyder att vem som helst kommer kunna bygga appar, plattformar och digitala produkter utan att behöva tekniskt kunnande. Allt som krävs är din mänskliga kreativitet. Det är milt sagt revolutionerande.

Tillgängligheten innebär i sin tur att ribban bland annat kommer att höjas för vad som är bra mjukvara när fler kan vara med och på ett effektivt sätt skapa nya produkter. Betänk hur musiken blev digital genom smarta och digitala instrument. Musikerna dog inte ut för det, utan kreativiteten flödade snarare ännu mer. 

Nyckeln är därför att förstå hur du får AI:n att göra jobbet åt dig, snarare än att veta hur du gör jobbet själv.

Redan idag kan man spara hundratals timmar per månad genom AI. De olika AI-verktygen som kan effektivisera din marknadsföring har poppat upp som svampar ur jorden, och de blir bara fler och fler.

Startade ett företag på 10 minuter

För ett par veckor sedan höll jag i ett webinar där jag gjorde ett test och startade ett företag med tillhörande idé med hjälp av AI. Det tog bara 10 minuter, tack vare de olika AI-verktygen som jag använde.

Det var bara att be en AI om några förslag på en affärsidé, ett företagsnamn och en logga, och sen be en annan AI att sätta ihop en hemsida åt mitt nystartade bolag. Ytterligare AI-tjänster hjälpte mig sedan med en affärsplan, mejl till investerare, bilder och en informationsfilm som lyfte mitt företags fördelar, och med det var jag redo att lansera min nya verksamhet.

Blev resultatet briljant? Nej, det blev det inte. Det fanns en hel del saker att putsa på. Men det blev okej. Så mitt lilla experiment visar att det kommer att bli svårt med medelmåttighet framöver. Medelmåttiga marknadsförare och medelmåttiga byråer behövs inte längre. Lösningar som bara är okej och inte mer kommer AI att ta hand om.

Så för att inte tappa din relevans behöver du öka både din kompetens och din effektivitet – och för det behöver du ta hjälp av AI.

Så blir du en AI-driven marknadsförare

Första steget mot att bli en marknadsförare som utnyttjar kraften i AI är att börja testa sig fram. Ta dig tid att studera ämnet. Prova de olika AI-verktygen som finns där ute. Just nu är många av dem gratis för att locka till sig nya användare, så passa på innan allt blir låst bakom prenumerationsväggar.

Hur ska du gå till väg, då? Och hur ska du tänka? Kommer du också skapa företag från ax till limpa på under en kvart? Nej, så funkar det ju inte riktigt i praktiken. AI:n ersätter inte ditt arbete, den underlättar det bara. 

Se det som AI:n producerar som ett första utkast. En grund att arbeta utifrån. Sen kan du med dina insikter och din kompetens utveckla, förfina och spetsa materialet. Genom detta samarbete kommer du att vinna otroligt mycket tid, som kan frigöras till annat.

17 praktiska AI-verktyg att börja med

Är du redo att bli en AI-driven marknadsförare, men vet du inte var du ska börja? Inga problem. I mitt webinar om AI (som jag gjorde med Sara Öhman, konsult inom datadriven marknadsföring) går vi igenom flera olika AI-verktyg som gör dig till en bättre marknadsförare.

Vilka AI-verktyg som är aktuella för dig beror ju på din profession. Här är några verktyg sorterade efter inom vilket område som de används:

Research

  • ChatGPT
  • Competitors App
  • Hey Jasper AI
  • Albert AI

Bilder

  • DALL-E
  • Midjourney
  • Stockimg
  • Stable diusing ai
  • Upscale media

Film

  • Descript
  • Synthesia
  • Try penso

Marknadsföring

  • Varos
  • Texter
  • Rytr.me
  • Memorable

Hemsida

  • Durable

Om du inte redan har börjat testa dessa verktyg är det verkligen dags nu. Börja använda dem. För en sak är säker – dina konkurrenter sitter redan med dessa verktyg, och det kommer inte att dröja länge innan de har bemästrat dem.

Stå inte på bromsen

När miniräknaren kom i slutet av 60-talet blev det stor uppståndelse. Skulle ingen räkna själv längre? Skulle eleverna fuska på proven? Vilka yrken skulle försvinna? Frågorna var många och oron var stor. Men det som sågs som fusk då är idag bara en central del i att jobba med siffror. Ingen kan föreställa sig en ekonom som inte vet har man använder en miniräknare.

På samma sätt är det med AI. Det kommer bli en naturlig del av framtidens arbete, och omställningen har redan börjat. Men även om processen är igång finns det stor osäkerhet bland många aktörer kring hur man ska agera. Även stora företag som Meta och Google har blivit lite tagna på sängen av situationen. Därför behöver du gasa dig in i den nya AI-verkligheten genom en nyfikenhet att testa, lära och vara villig till förändring. 

För inte så länge sen träffade jag en 82-årig man på gymmet. Han sa en sak som fastnade hos mig: ”Det är jävliga tider, men det finns ingen annan trygghet än förmågan att anpassa sig”. Över 80 år av komprimerade livsinsikter i en enda mening. Och så brutalt sant.

Så bromsa inte. Fortsätt att utvecklas. Gör det valet, för det är det enda sättet att inte bli obsolet i en alltmer föränderlig bransch.

AI är framtiden, och den som inte använder sig av styrkan i den nya tekniken kommer att lämnas hopplöst efter. Du behöver inte vara rädd att AI kommer att ersätta dig, men en som kan hantera AI kommer att göra det. 

Denna text har tidigare publicerats på resume.se

Vill du lära dig mer om AI och hur det kommer att påverka dig framöver? Ta del av vårt rykande färska white paper AI – från dröm till verklighet.