Viva Media

Pinterest – sökmotorn för inspiration

Pinterest Sociala Medier
Marknadsföring-på-Pinterest
Publicerad , senaste uppdatering

Så här funkar det

Den visuella sökmotorn för allsköns inspiration – Pinterest – lockar varje månad miljontals människor med allt sitt innehåll. Hit kommer man för att få inspiration, tips och ideér om allt från mode, matlagning och inredning. Innehållet sparas som “pins” och organiseras i anslagstavlor eller s.k “pinboards”. Det går också att sortera efter olika kategorier som användare kan spara som ett intresse eller söka efter. Många använder Pinterest innan högtider för att samla tips och idéer till recept, dekorationer, kläder etc.

Det första användaren möter när appen öppnas är det personliga upptäckarflödet där denne kan välja att bläddra, söka, se uppdateringar eller se över sina skapade anslagstavlor. När de klickar på en pin visas liknande pins under i ett rutnät. Titel, beskrivning, engagemang och antal följare påverkar vilka relaterade pins som rankar högst och visas för användaren. Via en pin kan innehållsskapare lägga en direktlänk som går till deras webbplats där användaren förslagsvis kan ta del av mer innehåll.

Vilka befinner sig på Pinterest?

Pinterest har totalt 450 miljoner aktiva användare i månaden. I Sverige befinner sig 2,3 miljoner aktiva användare på plattformen varje månad. 85% av användandet sker via mobilen. Andelen kvinnor är 86 % och andelen män är 11 %. Det finns en jämn spridning över åldrarna, alltså lika många procentuellt i åldersgruppen 25-54 år (Pinterest 2022). Intresset för att inspireras och hitta information har gjort Pinterest till ett riktigt ”go-to place” så här kommer lite information om beteendet som kan intressera en marknadsförare eller någon som vill lyckas på plattformen.

Beteende på Pinterest

  • 97 % av alla sök på plattformen är generiska vilket innebär att användarens sök primärt handlar om information sök eller kommersiellt sök
  • 55 % av användare med med avsikten att köpa något
  • 89 % av användare söker inspiration till mode inför köp av kläder
  • 84 % använder Pinterest när de aktivt överväger att köpa vara/tjänst
  • 85 % har gjort ett köp av ett specifikt varumärke de sett på Pinterest
  • 26 % av tiden som spenderas på pinterest går åt shopping

Marknadsföringsmöjligheter på Pinterest

Då marknadsförare fortfarande är i starten av att upptäcka och utforska möjligheterna med Pinterest så har plattformen en mycket lägre CPM än andra plattformar. Med dom typer av produkter där kunder just söker inspiration och tips kan därför Pinterest vara ett kostnadseffektivt alternativ i mediemixen. 

Läs också Succé på Pinterest.

Majoriteten av alla sök som tidigare nämnt är generiska vilket innebär goda möjligheter att synas i sökresultat och i användares upptäckarflöden. Användare söker primärt inspiration när de befinner sig på plattformen därför finns möjligheter att via organiskt innehåll öka både varumärkeskännedom och övervägande. Eller fånga upp kunder när de ska påbörja sin köpresa genom konverterings- och retargeting annonser.

Till skillnad från andra sociala kanaler så finns det ett större köpinriktat beteende på Pinterest. Det är därför fördelaktigt att ett köp enkelt genomförs av användare via länken i en organisk pin. Med andra ord enkelt att driva organisk trafik till olika målsidor på er webbplats med endast ett klick. Om man t.ex. jämför med Instagram där användare måste navigera sig till länk i bio vilket ofta innebär fler klick.

Best practice

Organiskt innehåll på Pinterest

Likt Google ska du sökmotoroptimera ditt innehåll efter sökord, titel och beskrivning. Precis som med andra sökmotorer ska du även rikta innehållet mot din målgrupps sökbeteenden. Dock är det viktigt att tänka på att plattformen är en visuell sökmotor i första hand och att bilden är i fokus. Pinterest tips till marknadsförare är att fokusera på visuellt tilltalande, relevant, positivt, originellt innehåll ofta kopplat till smarta do-it-yourself-tips för att det ska få spridning. Här vill man helt enkelt få tips man inte visste att man behöver eller vill ha.

Nedan kan du se vad Pinteres själva har plockat fram som guide lines för att verkligen lyckas med sin närvaro på plattformen.

Desto mer användare engagerar sig i ditt innehåll ju större synlighet får du. Försök att vara aktiv varje vecka och använd schemaläggningsverktyg till hjälp. Tänk alltid kvalitet över kvantitet då Pinterests algoritm gillar det. Använd gärna Pinterests spara knapp på din webbplats så att dina kunder kan spara produkter direkt till sina anslagstavlor. 

Namnge också anslagstavlorna strategiskt för sökoptimering mot sökord och kategori. Rekommendationen är att använda minst 6-8 pins per anslagstavla i starten och att sedan sikta mot 40 stycken. Organisera innehållet i olika avsnitt av anslagstavlor och sammanfoga dom för att göra det lättare för användaren att hitta rätt innehåll. Självklart ska du analysera och optimera både ditt organiska och betalda innehåll efter din målgrupps intressen. Du hittar insikter om din målgrupp och innehåll i Pinterest trend, Pinterest analytics, audience insights och conversion insights. Du analyserar trafiken från Pinterest till din webbplats genom att koppla på din Pinterest tag till Google tag Manager.

Annonsera på Pinterest

Utöver den organiska räckvidden kan du göra “promoted pins” dvs annonsera med en organisk pin/kollektion av pins eller skapa kampanjer med olika inriktningar. Du kan använda intresse, sökord, retargeting, act-a-likes eller utökad inriktning som huvudsakliga inriktningar i din annonsering. Något som är utmärkande är inriktningen act-a-likes där Pinterest helt enkelt hjälper dig att nå kunder som beter sig på liknande sätt som dina kunder i plattformen. Annonsformaten kan som i de organiska flödet vara bild, video, karusell och collections.

Det som är bra med Pinterest flödet är att det är lätt att korsa paid och organisk räckvidd då användarens ”enda” flöde är det personliga upptäckarflödet (eller sökresultatet med samma utseende). Flödets utseende är en blandning av stillbild och rörlig bild som tillsammans skapar ett rutnät av inspiration. Annonser ser därför ut som en naturlig del i flödet.

Pinterest själva rekommenderar att ha en kombinerad mix av organiska och betalda pins, men en organisk närvaro är absolut inget tvång utan man kan välja att bara synas via betalda annonser om det lämpar sig bäst för företagets strategi och relevans på kanalen. (Pinterest 2022)