• Sociala Medier

Så lyckas ditt företag i sociala medier – intervju med Robert Rollert


av Lukas Lind

Robert Rollert är Head of Social and Display hos oss på Viva Media. Han arbetar bland annat med att  hjälpa företag med att skapa kampanjer och utveckla strategier i sociala medier.

Robert brinner verkligen för sitt jobb och som ett bevis för det har han över 50 certifikat i olika sociala medier plattformar – bland annat Facebook Blueprint.

Vad är det viktigaste att tänka på innan man sätter igång med sin närvaro i sociala medier?

– Börja alltid med att tänka på din kund, eller på kundens kund om du är en mediebyrå. Vad tilltalar och intresserar slutkunden? På så sätt skapar man medvetenhet och interaktioner vilket är nyckeln till affärer i sociala medier.

Vilka utmaningar kan man stöta på?

– Att finna rätt målgrupp är inte alltid helt enkelt, men med hjälp av data och erfarenhet får man klarhet i vad målgruppen verkligen vill ha. Initialt är det erfarenhet som styr, men i takt med att vi samlar på oss data är det i största utsträckning den vi utgår från.

Det finns ju så otroligt många kanaler inom sociala medier. Var är det viktigt att man syns och hur ska man tänka kring de olika kanalerna?

– Kanalvalet är beroende på bransch och vilken typ av produkt eller tjänst man säljer, men framför allt beroende på var din målgrupp befinner sig. Generellt sett är Facebook den största kanalen, där har vi också flest användare och det är en bra kanal för konvertering. Instagram är också en bra kanal för konvertering om man är noga med att ha riktigt bra bildmaterial.

– Även om Twitter har minskat i antalet användare är det fortfarande en bra kanal för den som vill synas i samband med journalistik eller politik. Jag skulle rekommendera att alla företag har en LinkedIn-sida som är en social mediekanal för professionella yrkeskontakter. Här behöver man som företag arbeta aktivt med sin företagssida för att påvisa hur man arbetar och vad man kan, då stärker man upp sitt varumärke.

Varför fungerar det så bra att annonsera på Facebook?

– Det finns otroligt mycket data på Facebook och många olika sätt att annonsera på, vilket uppdateras allteftersom efterfrågan ökar. Facebook har till exempel nyligen möjliggjort dynamiska annonser som kan riktas mot målgrupp. Tidigare har man kunnat använda dynamiska retargetingannonser, det vill säga annonser på produkter användaren tidigare har varit inne och tittat på. Nu kan man även målgruppsanpassa dynamiska annonser så att de visas mot personer som har ett intresse för en viss typ av produkter.

– Vid årsskiftet lanseras även Facebook Shopping, vilket är ett särskild shopping-flöde, på samma sätt som det idag finns särskilda flöden för nyheter, grupper och företagssidor.

Kan man fortfarande hålla fast vid uttrycket att ”Content is king”?

– Ja, content är definitivt king. Bildmaterialet och texterna är av oerhörd stor vikt när det kommer till annonsering i sociala medier. Däremot kan man ta sin annonsering till nästa nivå genom att utöver sitt content även arbeta med synergier mellan olika digitala kanaler. Många använder sig inte av sociala medier för att handla, utan för att socialisera sig med vänner och bekanta. Denna målgrupp är då inte särskilt benägna att konvertera på dina annonser, däremot kan annonserna skapa medvetenhet om just din produkt eller tjänst och generera en sökning på Google. Då är kombinationen mellan ett bra SEO-arbete och Adwordsannonsering viktig. På samma sätt kan en person som konverterar via Facebook eller Instagram göra detta tack vare en tidigare sedd annons.

– De absolut bästa resultaten och de kampanjer som får störst styrka är de där vi har ett riktigt bra samarbete och relevant budskap i flera olika digitala kanaler. Helheten är minst lika viktig som att vara expert på sin leverans.

Här kommer några snabba tips från Robert hur ditt företag lyckas i sociala medier! 

1. Jobba aktivt med dina kontot på sociala medier. Vi hjälper gärna till med annonsering och strategier, men viktigt är att du jobbar med relation till kund.

2. Köp inte gilla-markeringar, det lönar sig inte i längden.

3. Facebook tar hänsyn till relevans vid annonsering. Räckvidden kommer att hämmas och annonseringen kosta mer om ditt företag inte är aktivt med sidan.

4. Digital marknadsföring i sociala medier handlar om att kombinera nedlagd tid med kostnader är därför väldigt kostnadseffektivt.