Våga vägra gilla – del 2: Sälj mindre för att sälja mer
Vi ser tydligt hur de företag som enbart publicerar säljande innehåll endast når några få eller enstaka procent av sin följarskara medan de som publicerar innehåll som skapar mervärde får betydligt högre räckvidd och engagemang än de som faktiskt följer dom. På det sättet bygger de sakta men säkert upp en trogen följarskara som tar […]
Vi ser tydligt hur de företag som enbart publicerar säljande innehåll endast når några få eller enstaka procent av sin följarskara medan de som publicerar innehåll som skapar mervärde får betydligt högre räckvidd och engagemang än de som faktiskt följer dom. På det sättet bygger de sakta men säkert upp en trogen följarskara som tar till sig deras budskap.
Första delen i den här serien på två delar handlade om att många följare på Facebook inte är vägen till framgång. I det här avslutande inlägget kommer jag att fortsätta skriva om hur ni kan höja engagemangsgraden på Facebook.
Jag gjorde för en tid sedan en turné där jag under några dagar besökte flera av våra mindre kunder i Västra Götaland. Bl.a. besökte vi en mindre lokal färghandel som på vår inrådan löpande publicerar video en gång i veckan. Enkla produktioner filmade med en enda tagning med hjälp av mobiltelefon. Företaget i fråga har under 200 följare men deras “fredagstips” med humoristiskt och värdeskapande innehåll når närmare 1000 personer vid varje publicering. Engagemangsgraden ligger på över 50% så de har därmed nått över 500 personer vid varje publicering, trots så få följare. De fredagar de inte hunnit publicerat sina fredagstips hör folk av sig och frågar varför de inte gjort det. Målgruppen väntar m.a.o. på att få se deras innehåll – det bygger varumärke.
Under min “turné” besökte jag även fler företag. Bl.a. ett företag som genom tävlingar där man kan vinna fina priser bara genom att gilla sidan och dela inlägget och/eller tagga en kompis (något som strider mot Facebooks regler och Svensk lag) fått upp sin följarskara till närmare 3000 personer. Tyvärr publicerar man däremellan endast säljande innehåll som t.ex. köp tre, betala för två, få ditt eller datt på köpet o.s.v.
När de publicerar sådana inlägg får de en räckvidd på runt 100-500 personer och en engagemangsgrad på 0,5-1%. De har i själva verket endast nått ut med sitt budskap till max 5 personer.
Slutsats
Värna om ditt varumärke och skapa innehåll med mervärde. Jag vet att ni företagare sitter på så otroligt mycket kunskap om era branscher som ni själva tar för givet men som andra skulle gå över lik för att få ta del av. Dela er kunskap, kom med tips och råd som löser vardagsproblem. Genom att göra det påvisar ni er kompetens och visar att ni är beredda att dela med er av den. Det bygger förtroende och skapar mervärde, något som i förlängningen genererar lönsamma affärer.
Även i detta ämne har jag tidigare skrivit artiklar.