Viva

Våra topp 5 mest lästa inlägg 2023

AI Marknadsföring Viva Media Webinar White paper
ai genererad bild
Publicerad , senaste uppdatering

År 2023 var fyllt av exceptionella insikter och framsteg inom marknadsföring och digital analys. På Viva har vi delat en mängd kunskap och tips via våra blogginlägg och vår VD-podd. Vi vill hjälpa marknadsförare och företagsledare att hålla jämna steg med de senaste trenderna och teknologiska framstegen. I denna översikt kommer vi att utforska de fem mest lästa blogginläggen under 2023. De diskuterar ämnen från marknadsföring med AI till den växande potentialen för annonser på YouTube Shorts och vägledningen för en smidig övergång till Google Analytics 4 (GA4). 

Låt oss djupdyka in i dessa artiklar och upptäcka de framstående idéerna som fångade våra läsares intresse och nyfikenhet under året som gått.

1. Marknadsförare – lär er att hantera AI eller bli ersatt av en som kan

AI har varit ett stort fokus under 2023, inte minst i marknadsföringsvärlden. I vår mest lästa inlägg under 2023 argumenterar vi för hur viktigt det är att marknadsförare lär sig använda AI-verktyg. Detta är viktigt för att utvecklas och förbli konkurrenskraftig på marknaden. Här betonar vi hur AI redan effektiviserar och underlättar många arbetsuppgifter inom marknadsföring och hur dess användning kommer öka. På Viva vet vi hur viktigt AI är. Vår VD Arash Gilan, har nyligen skrivit boken I love AI – Hur du tar tillvara magin med AI. Boken belyser AI och dess utveckling utifrån ett filosofiskt, tekniskt och praktiskt perspektiv. Den ger dig allt du behöver för att bli en AI-driven ledare eller medarbetare. Du kan läsa mer om boken “I love AI” här. 

2. De viktigaste insikterna om AI för marknadsförare

I en värld där teknologiska framsteg ständigt omformar spelplanen för marknadsföring är kunskap om AI en oumbärlig tillgång. På Viva strävar vi efter att rusta marknadsförare med de senaste insikterna och verktygen för att navigera genom den snabbt föränderliga teknologiska terrängen. I ett försök att belysa detta viktiga ämne har vår VD Arash Gilan, sammanställt en rik källa av information. Exempel på detta är ett white paper och ett webinar. Dessa erbjuds kostnadsfritt för att stärka marknadsförare inför de tekniska utmaningar och möjligheter som ligger framför dem. I den näst mest lästa inlägget ger vi er tillgång till ett whitepaper och ett webinar inom AI som ger dig en djup insikt i AI:s funktioner och användning så du kan ligga i framkant.

Vill du ladda ner vårt dokument “AI- från dröm till verklighet”  och få tillgång till vårt webinar  ”AI inom marknadsföring” så hittar du det här.

3. En öppen AI-debatt skyddar mot ogrundad rädsla

Vi kan se vilket ämne som har varit mest populärt under 2023, även vår tredje mest lästa inlägg handlar om AI. I det här inlägget skriver Arash om den ökade oron och de ofta överdrivna hotbilderna kopplade till AGI (Artificiell Generell Intelligens). Arash pekar ut att trots att dagens AI är framgångsrikt så når det ännu inte nivån av generell intelligens och han uppmanar till att skilja rationella farhågor från irrationell rädsla. 

4. Växande potential för annonser i YouTube Shorts

YouTube Shorts, en tidigare outnyttjad marknad för annonsörer, har under 2023 väckt stort intresse i takt med den ökande användarbasen. Trots att Shorts tidigare varit relativt annonsfri har plattformen nu öppnat upp för annonserin. Detta ger annonsörer en unik möjlighet att nå en bredare publik genom detta nya format. I denna artikel utforskar vi den växande potentialen för annonsering i YouTube Shorts men även riskerna och bristfällig fakta rörande ämnet.

5. Detta vill du inte missa när du flyttar till GA4

Övergången från GA3 till GA4 under årets gång kan nog inte ha undgått någon inom marknadsföringens värld. I denna artikel ger vi vägledning till dig som vill veta mer om Google Analytics 4. Vi lyfter vilka nya funktioner GA4 medför, hur du förbereder migrationen, processen och vad du ska tänka på när migrationen är slutförd. Vi ger även några heta tips på hur du kan maximera din GA4 användning för att få ut så mycket som möjligt av programmet.

Är du nyfiken på vad det nya årets viktigaste marknadsföringstrender förväntas vara kan du ta en titt på denna artikeln på Resumé. Här vår VD diskuterar vad 2024 förväntas bjuda på. Missa inte heller våra inspirerande webinar som du hittar här.

Är du nyfiken på Viva?

Hör av dig till oss direkt så tar vi diskussionen vidare.