Växande potential för annonser i YouTube Shorts

YouTube Shorts har fram tills nu varit en outnyttjad kanal för annonsörer, men i takt med att användarbasen ökar öppnar YouTube även upp möjligheterna att annonsera i tjänsten. Än så länge finns det inget säkert sätt att annonsera enbart i Shorts – trots att många vill få dig att tro det.

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Från att i stort sett ha haft monopol på det rörliga formatet har YouTube de senaste åren fått stark konkurrens från Snapchat, TikTok, Facebook och Instagram. Det krympande uppmärksamhetsspannet bland användarna har gjort att intresset för Reels, Storys och motsvarande kortformat bara har ökat. Lösningen för YouTube stavas Shorts.

YouTube Shorts lanserades globalt 2021 och har växt lavinartat. I juni 2022 meddelade man att Shorts hade nått 30 miljoner dagliga visningar, en siffra som skulle uppdateras till 50 miljoner bara 8 månader senare i februari 2023. 

YouTube kickstartade Shorts med fond

I samband med lanseringen av Shorts meddelade YouTube även att man skulle lansera YouTube Shorts Found. Det var en $100M-fond som var avsedd för att gynna de bästa kreatörerna under 2021 och 2022. Varje månad fick tusentals kreatörer som hade fått mest engagemang i sina Shorts ta del av pengar från fonden. Fonden var tänkt som ett sätt att snabbt attrahera kreatörer och därmed fylla tjänsten med bra material som i sin tur lockar tittare.

Under 2021 och 2022 har Shorts varit förhållandevis annonsfritt, och det är först mot slutet 2022 som man började upptäcka annonser mellan olika Shorts-klipp. Frekvensen på dessa annonser är i skrivande stund extremt låg, de är väldigt diskreta och dessutom har man som tittare möjlighet att direkt hoppa över annonsen genom att enkelt scrolla vidare.

Shorts en del av YouTube Partner Program

Men med start 1 februari 2023 har Shorts kopplats till YouTube Partner Program, vilket är det konto som kreatörer har använt för att tjäna pengar på genom sina vanliga YouTube-videos. Min egen reflektion är att detta högst troligen betyder ökade antal annonser på Shorts inom en nära framtid.

När det gäller hur kreatörerna tjänar pengar på annonsintäkter via Shorts skiljer det sig väldigt mycket mot hur de tjänar pengar på instream annonser, eftersom annonser visas mellan shorts-klippen, till skillnad från annonser som visas i videon på vanliga Youtubeklipp.
En förenklad förklaring är att samtliga Shorts som visas mellan två annonser kommer att dela på en del av annonsintäkterna.

Bildkällan

Med en starkt växande användarbas och nyligen lanserad möjlighet för kreatörer att tjäna pengar genom YPP så är det självklart ett stort intresse för annonsörerna att synas på YouTube Shorts. Det är en helt outnyttjad plattform som ger YouTube-annonseringen helt nya spelregler med ett diskretare annonsformat och ett annat användarbeteende.

Låt inte tutorials lura dig

I samband med att annonser började dyka upp på Shorts sista delen av 2022 började även antalet tutorials att växa, både på YouTube och i blogginlägg som detta. 

I skrivande stund finns dock inget sätt för att enbart annonsera på Shorts, eller ens garantera möjligheten att annonserna dyker upp där överhuvudtaget. Google delar för tillfället inte heller med sig av data om dina YouTube annonser har visats på Shorts.

Många av dessa tutorials förespråkar att maximera chansen för annonsen att synas på Shorts genom att ladda upp videon som en short. Efter en hel del forskande, dialoger med Google och scrollande i Shorts så har jag kommit fram till slutsatsen att det idag inte finns någon sanning i det. 

Jag har sett annonser i både 9:16 och 19:6 format och även responsiva displayannonser med shoppingfeed kopplat. Det finns alltså möjlighet för alla möjliga format att synas som annonser på Shorts. Däremot är annonserna såklart snyggast i 9:16.

Annonsering i Shorts är som sagt än så länge ett outforskat område, och jag hoppas att Google snart öppnar upp med mer information och transparens så att annonsörer har möjlighet att utforska potentialen i detta.