Svenskarna & internet 2018 – en sammanfattning

3

Publicerad 08 oktober 2018, 12:10 av Lukas Lind

Den gigantiska rapport som zoomar in på våra internet-vanor anlände för några dagar sedan. För dig som inte orkar läsa igenom rapportens maffiga 124 sidor så kommer här en sammanfattning.

Du som är intresserad av att kika in hela rapporten hittar den här. I det här blogginlägget väljer vi att titta närmare på sociala medier, radio och YouTube.

 

Sociala Medier

 

En stor majoritet använder sociala medier och användandet ökar. Vi använder även de sociala nätverken mer frekvent. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean Snapchat växer snabbare. Det är faktiskt så att den dagliga sociala medier-användningen har inte sedan mätningens begynnelse ökat med så många procentenheter som i år.

 

Dessutom ökar antalet som använder sociala medier “flera gånger varje dag”, från 24 procent till 30 procent. Facebook är även i år det sociala nätverk som allra flest använder minst någon gång (76 %). Det näst mest populära sociala nätverket är Instagram (60 %), och på tredje plats hamnar Snapchat (38 %). På fjärde plats finns en nykomling i denna undersökning, Flashback (33 %).

 

 

 

 

De olika plattformarna är vanligare för olika åldersgrupper. Fler unga använder Snapchat dagligen än Facebook och Instagram, medan det från 26 år är störst andel som kollar Facebook dagligen. Instagram fortsätter att växa i alla åldersgrupper, både det dagliga användandet och bland de som använder plattformen någon gång ibland. Läs gärna vårt blogginlägg om hur Facebook (som äger Instagram) nu gjort det ännu enklare för e-handlare att kommunicera och sälja produkter via Instagram.

 

 

 

Läs gärna om hur vi på Viva Media kan hjälpa ditt företag att öka konverteringar via sociala medier.

 

 

Radio/poddar

 

Att lyssna på en radioapparat är generellt vanligare än att lyssna på radio över internet i alla åldersgrupper, framförallt i de allra äldsta. Från och med 56 års ålder lyssnar över 90 procent på en radioapparat. Att lyssna på poddradio är däremot vanligare än både radioapparat och internetradio i åldersgruppen 16–25 år.  I ett annat av våra blogginlägg kan du läsa om hur ditt företag kan starta en podcast för att stärka ert varumärke, det behöver faktiskt inte alls vara speciellt dyrt. Du får även spana in vår egna nystartade VD-podden om du vill ha ett exempel på hur en podd kan utformas, samt lära dig mer om bolagsbygge i stort.

 

 

YouTube

 

Att titta på tv och video på nätet växer. Störst av allt är Youtube, särskilt bland yngre åldersgrupper. Sett till det totala tittandet är Youtube störst med 87 procent av internetanvändarna i Sverige, tätt följt av tv-kanalernas playtjänster (79 %). Mer än hälften, 54 procent, tittar på Netflix. 28 procent tittar dagligen på Youtube. Nära en femtedel, 19 procent, tittar dagligen på Netflix och 15 procent tittar dagligen på tv-kanalernas playtjänster. Vill du läsa om hur ditt företag kan vinna på att ha en närvaro på YouTube, t.ex. via displayannonseringen, kan du göra det här! Du kan också läsa om hur vår kund Basiron effektivt ökade sina annonsandelar genom marknadsföring på YouTube.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy