10 populäraste bloggtexterna 2020
Under det märkliga året 2020 har Viva-bloggen i vanlig ordning delat och spridit kunskap om marknadsföring. Ett genomgående tema, nu när vi sammanställt de 10 mest lästa bloggtexterna, som ni läsare tycker är extra intressant är konsumentbeteende. Den digitala accelerationen som kom med pandemin har satte ännu mer tryck på marknadsförares förståelse för den allt mer komplexa kundresan – och tittar vi allra högst upp på listan finner vi; "Hur fungerar Amazon?", "Strategisk kommunikation" och "Hur startar man podd" med flera.
För att se till att du inte missar ”the best of the best”, vill vi dela med oss av de bloggtexter som våra läsare älskade mest 2020. För spänningens skull börjar vi här med nummer 10.
10. 10 intressant fakta om Youtube
Svenskarna och internet 2020 presenterade ett ökat dagligt användande av YouTube och en räckvidd på hela 91% av internetanvändarna. I kombination med det har vi också sett en ökad nyfikenhet bland våra kunder detta år kring att börja annonsera på räckviddsmediumet. Kanske detta kan ha bidragit till att denna artikel hamnar på plats 10 på vår lista.
Läs hela texten9. Mediematematik
För att kunna analysera och utvärdera sina digitala kampanjer är det bra att känna till vad alla förkortningarna betyder samt veta vilka nyckeltal som är viktiga att följa. Denna artikel går igenom det flesta viktiga begrepp så att du lättare ska förstå vad dina digitala medieköp gör för hela din affär.
Läs hela texten8. Vad är Google Analytics
För att förstå ett konsumentbeteende så måste vi samla in data. Genom Google Analytics, eller GA som vi ofta förkortar det, fås möjligheten att samla in data om vad besökarna gör på webbplatsen. Denna artikel förklara från grunden och vad syftet med GA är. Att se denna artikeln (som publicerades redan 2009) på listan kan vara en indikation på att allt fler vill påskynda sin digitala transformation.
Läs hela texten7. Den ultimata guiden för snabbare WordPress – steg för steg
Det har blivit allt viktigare med en hemsida som laddas snabbt för att behålla besökarens intresse. I denna minst sagt matiga gudie får du en massa konkreta och värdefulla tips på hur du själv kan förbättra laddningstiden på din hemsida.
Läs hela texten6. Starta podd – hur gör man?
När vi under 2020 inte kunde åka ut och träffa våra kunder, var det allt flera bolag som ville hitta nya sätt att fortsätta kommunicera med sin kundgrupp och intresset för podd ökade markant. Om vi jämför 2019 mot 2020 (se statisk från Google Trends i bilden här nere). Viva Media producera VD podden sedan 2018 och delar här med oss av vår kunskap och erfarenhet i denna artikel.
trends.embed.renderExploreWidget(”TIMESERIES”, {”comparisonItem”:[{”keyword”:”starta podd”,”geo”:”SE”,”time”:”2019-01-01 2020-12-23″}],”category”:0,”property”:””}, {”exploreQuery”:”date=2019-01-01%202020-12-23&geo=SE&q=starta%20podd”,”guestPath”:”https://trends.google.com:443/trends/embed/”});
Läs hela texten5. Varför strategisk kommunikation?
En artikel som belyser det viktiga med att jobba strategisk med hela sin kommunikation för att på ett långsiktigt sätt kunna bemöta och förstå de olika segmenten och därmed hela målgruppen.
Läs hela texten4. Sociala Medier vs. Traditionella Medier
I pandemins fotspår vill allt flera nå ut via sociala medier, viktigt är dock att denna typ av kanal inte kommer ersätta traditionella kanaler. I nuläget så befinner vi oss i en brytpunkt där traditionella kanaler genomgår en digital transformation och behöver ställa om sitt erbjudande för att passa nutidsmänniskans behov och vanor. Vi behöver se på sociala medier som en viktig del i den totala marknadsföringen, snarare än något som helt och fullt kommer och att ersätta andra kanaler. Men här en läsvärd text om hur dem skiljer sig åt.
Läs hela texten3. 3 snabba om vad som gör ett bra budskap
För att lyckas med dina kampanjer så måste budskapet sitta. Vi går igenom i alla do´s and dont´s och kommer med tipsen som gör att du själv kan skapa kommunikation med budskap som går hem hos din målgrupp.
Läs hela texten2. Försäljning på Amazon – vad alla e-handlare bör ha koll på
Året 2020 en veckan före shoppinghögtiden black friday så öppnade Amazon upp sin svenska webbplats amazon.se. Efter år av rykten, tissel och tassel var det dags för oss svenskar att erbjudas möjligheten att handlar på världens största e-handels plattform. Lanseringen av Amazon fick mycket kritik framför allt för den dåliga automatiska översättningen samt att produkter som är förbjudet att sälja i Sverige fanns tillgängliga. Än dock så erbjuder Amazon en unik möjlighet för svenska företag att skala upp sin försäljning. Den här artikeln tar kortfattat upp vad du måste ha koll på om du vill sälja på Amazon.
Läs hela texten1. Jakten på det perfekta klockslaget för inlägg på sociala medier
Plats ett 2020 tar denna text som är en guide över samtliga sociala mediers mest optimala tid för att publicera dina inlägg på. Så att du kan optimera och integrerar mer med dina följare när det är som mest aktivitet på de olika plattformarna. Under 2020 har vi verkligen spenderat allt mer tid på sociala plattformar, och denna kanal som tidigare primärt användes för att driva trafik har nu utvecklats till en kanal som driver allt mer konverteringar.
Läs hela texten