Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, SEO, är en naturlig del av varje företags marknadsföring för att synas bättre i sökmotorer som Google och Bing. Genom kontinuerligt SEO-arbete kan ni fokusera er marknadsföring mot de kunder som är intresserade av ert erbjudande och därmed få fler kvalificerade kunder. Oavsett om du bedriver e-handel eller har en förening som vill varva flera medlemmar så har vi SEO-paket som passar de flesta.

 

För oss är sökmotoroptimering ett hantverk där varje uppdrag är unikt och utgår från kundens affärsidé. Det viktiga för oss är vad ni vill uppnå – rätt besökare till er webbplats, som gör rätt saker, blir vårt gemensamma mål!

 

Förutsättningarna för vad som belönas och rankas högt hos sökmotorerna justeras ständigt, därför är grundlighet och långsiktighet nödvändigt för att uppnå resultat. Vi analyserar er webbsida, identifierar möjligheter och behov och optimerar webbsidan för att den ska hittas av sökmotorerna och ge en bättre användarupplevelse för besökarna.

 

Hos oss har ni en personlig projektledare som ansvarar för att ni får ut maximalt av er investering. Projektledaren följer upp och rapporterar resultatet regelbundet, och på så sätt kan vi kontinuerligt anpassa arbetet utifrån era specifika förutsättningar. Vi lägger också stort fokus på att öka er kunskap och förståelse för sökmotoroptimering genom kunskapsöverföring till er organisation.

Våra SEO-tjänster:

Konsultation

  • Anpassad sökordsanalys som utgår från kundernas sökbeteende på nätet. Vi ser på sökvolymer att jobba mot och hur webbplatsen bäst struktureras.
  • Optimering av webbplatsens innehåll.
  • Optimering av webbplatsens struktur.
  • Strategier för ökad exponering och rekommendationer online.
  • Länkstrategier – att ha starka länkar till sajten från bloggare och samarbetspartners då länkar är en viktig del av hur en webbplats syns.
  • Content-strategier och hjälp med att skapa innehåll.
  • Sökmotoroptimering av e-handel som ofta handlar om att förstärka webbplatsen och förbättra CTR-nivåer (klickfrekvens).
  • Konkurrentanalyser.
  • Konslutation i samband med att man bygger en ny webbplats.
  • Migreringar och byten av verksamhetskritiska webbplatser.

Projektledning

  • Kontinuerlig rapportering av sökmotoroptimering och rakning av sökord.
  • Utvecklingsförslag och rekommendationer.
  • Kontinuerlig felsökning och förbättring av webbplatsen.

 

Kontakta oss så berättar vi mer!

 

Lär dig mer om SEO, i vår skola

 

 

Eller läs Googles riktlinjer om sökmotoroptimering HÄR

Vanliga frågor och svar om sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering?
Vad gör en SEO-konsult i praktiken?
Varför sökmotoroptimering?
Varför är sökmotoroptimering ett kontinuerligt arbete?
Hur påverkar sökmotoroptimeringen PPC-annonseringen?
Kan man nå sin målgrupp genom sökmotoroptimering?

infographics sökmotoroptimering viva-seo skola

 

Vanliga frågor och svar om SEO

Vad är sökmotoroptimering?

SEO (sökmotoroptimering) är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas sökresultat. Rangordningen av webbsidor sker automatiskt med hjälp av algoritmer som i sin tur tar hänsyn till flera olika parametrar (för flera år sedan var dessa över 200 enligt Google). Idag utgår Google från ett antal kärnalgoritmer för att värdera olika webbplatser. De använder även alltmer artificiell intelligens (Rankbrain) för att ranka webbplatser. Genom att optimera webbplatsen för att så bra som möjligt matcha dessa parametrar kan man förbättra webbsidans ranking. Beteckningen SEO är en förkortning av den engelska benämningen Search Engine Optimization. Idag börjar alltfler företag använda samma förkortning för Search Experience Optimization för att förtydliga att man bygger webbplatser för användarna.

 

Vad gör en SEO-konsult i praktiken?

Varför syns jag inte på Google? För att bli framgångsrik inom sökmotoroptimering arbetar man med följande områden:

  1. Webbsidans innehåll
  2. Webbsidans struktur
  3. Webbsidans exponering och externa länkar till sajten
  4. Förbättra användarens upplevelse
  5. Infrastruktur och teknisk optimering för att säkerställa att sidorna laddas fort och har få tekniska problem

När man arbetar med dessa områden är det viktigt att alltid ha användaren i fokus. Utforma webbplatsen för besökare i första hand, och sökmotorer i andra hand.

I vår SEO-guide berättar vi mer om de olika delarna av sökmotoroptimering, vi förklarar vad de vanligaste begreppen innebär och hur man tillämpar dem i praktiken.

 

Varför sökmotoroptimering?

Sökmotorerna bedömer webbplatserna och belönar de som förtjänar god synlighet i resultatlistan. För att synas bättre i sökmotorernas resultatlistor – och få fler relevanta besökare till hemsidan – krävs därför ett strategiskt arbete med att optimera sidan utefter sökmotorernas kriterier. Här är relevans och kvalitet två nyckelfaktorer. Tillsammans med flera hundra tekniska parametrar tittar Google på hur en webbplats är uppbyggd strukturellt, innehållsmässigt och i vilken kontext en webbplats existerar på nätet.

 

Varför är sökmotoroptimering ett kontinuerligt arbete?

Sökmotorföretagen vill ha nöjda användare som kommer tillbaka. För att kunna leverera en så uppskattad söktjänst som möjligt, arbetar Google och de andra sökmotorerna ständigt med förbättringar av sina tjänster. Detta gör de genom att bearbeta sina algoritmer – förutsättningarna som avgör rangordningen. Sökmotorernas utveckling de senaste åren har gjort att SEO-arbetet blivit mer komplext och sammansatt. Ett lönsamt SEO-arbete handlar därför om att arbeta strategiskt och långsiktigt genom att söka förståelse för åt vilket håll sökmotorerna rör sig för att maximera användarvänligheten.

Vi följer den senaste utvecklingen hos sökmotorerna och guidar till strategisk SEO. Besök gärna vår blogg där vi delar nyheter och tips om sökmotoroptimering.

 

 

Hur påverkar sökmotoroptimeringen PPC-annonseringen?

Sökmotoroptimering gynnar er Pay per Click-annonsering genom Google AdWords. Om ni bygger bättre landningssidor medför det att ni får rabatt i Googles annonseringssystem. Detta går tillbaka till sökmotorernas löpande arbete med att erbjuda en användarvänlig söktjänst. Google ställer höga krav på webbplatsens struktur och relevans. Webbplatser som matchar målgruppens sökbeteende, både i förhållande till att sidan är anpassad för besökaren och att produkter- eller tjänsteutbudet presenteras strukturerat, får god synlighet i resultatlistan och högt kvalitetsresultat. Ett högt kvalitetsresultat innebär att er AdWords-budget blir effektivare eftersom ni betalar mindre för klicken.

SEO inkluderar arbete med webbplatsens innehållsrelevans. Detta belönas i sin tur också i en PPC-kampanj som en av faktorerna som avgör kampanjens kvalitetsresultat. Här kan ni läsa mer om PPC-annonsering, hur det fungerar och hur vi kan hjälpa er att komma igång med eller utveckla er annonsering.

 

 

Kan man nå sin målgrupp genom sökmotoroptimering?

Framgångsrik sökmotoroptimeringen handlar om att utgå från användaren och låta målgruppens beteende styra hur sajten ska optimeras. Genom att aktivt arbeta med en användarvänlig struktur och med att lyfta fram sina nyckelord och sin geografiska förankring gör man webbplatsen relevant för målgruppen. Det ger i sin tur relevanta besökare och är mer lönsamt. Det innebär att man inte behöver konkurrera rikstäckande om man vill nå lokalt. Optimera mot en smalare målgrupp – vare sig det handlar om Stockholm eller Göteborg, Jönköping eller Borlänge.

 

Lokal sökmotoroptimering 

Det finns ett uttryck som heter ”all business is local”. En stor del av sökningarna på nätet är kopplat till olika orter eftersom man söker efter lokala tjänster i sitt område. Om ni vill synas på ordet sökmotoroptimering kan det vara bra att tänka på lokala sökningar.

Exempelvis:

  • Sökmotoroptimering i Stockholm
  • Sökmotoroptimering i Malmö
  • Sökmotoroptimering i Göteborg
  • Sökmotoroptimering i Uppsala
  • Sökmotoroptimering i Jönköping
  • Sökmotoroptimering i Kalmar
  • Sökmotoroptimering i Helsingborg
  • Sökmotoroptimering i Borås

 

Detta är en del av vad som gör varje SEO-uppdrag unikt. Vi erbjuder sökmotoroptimering som är anpassad er målgrupp, webbplats och verksamhet – för att tillsammans nå era mål.