Sverige - Viva Media

Vivas kunskapsdelning från 2022

Viva Media
Publicerad , senaste uppdatering

Vill du lära dig mer om marknadsföring? Inga problem. Vi på Viva har alltid delat med oss av våra kunskaper, och 2022 var inget undantag. Under det senaste året har alla som vill kunnat ta del av matnyttig information om bland annat Google Analytics, annonspriser, SEO, copy, design och webbplatsindexering.

Har du missat någon av våra kunskapsdelningar under året? Scrolla dig igenom bloggen eller kika här på vår sammanfattning:

Kunskapsdelningar 2022

Nybörjarguide för SEO

Tycker du att sökmotoroptimering både är ett svårt ord och ett svårt åtagande? Lär dig grunderna i optimering av vår SEO Manager Kristoffer Luthman.

Varför Bing Ads/Microsoft Ads?

Lämna inte en hel kontaktyta åt era konkurrenter. Genom andra sökmotorer, som Bing och Yahoo, finns efterfrågan att hämta för de flesta branscher. Få fler goda anledningar här.

Pinterest – sökmotorn för inspiration

Vad är Pinterest? Varför ska du vara där? Vad är best practice? Lär dig mer om nätets mest sprakande mötesplats och vilka målgrupper som du hittar där.

Google Analytics 4 är framtiden

GA4 är här. Lär dig vad det innebär och hur du ska göra innan Universal Analytics försvinner den 1 juli 2023. 

Simbi – har en vinnande sökstrategi

Ta del av en av våra mest spännande kundcase. Läs om hur vi hjälpte dem att växa genom både SEM och SEO. 

Prispremium och differentiering är nyckeln till framgångsrik e-handel

Hur ska du marknadsföra dig som e-handlare? Adrian Jurio ger dig 6 råd som hjälper dig att skapa en ännu lönsammare affär. 

Hur stora är prisökningarna på sociala medier 2022?

Vad påverkar annonspriserna på sociala medier? 2022 är strax över, men här kan du få en djupare förståelse för viktiga aspekter och grundläggande principer för prissättning. 

Fördelen med att byta till GA4 redan i sommar

Se till att du byter över till Google Analytics 4 så snart som möjligt innan Universal Analytics försvinner till sommaren, så att du kan samla på dig maximalt med jämförelsedata.

Allt i reklam kommunicerar

Gör inte misstaget att tro att det bara är din text som talar. Färg, form, bild och till och med avstånd i en annonsyta kommunicera. Se till att allt harmoniserar och drar åt samma håll.

Vikten av smart design

Skapa ett rätt första intryck på ett ögonblick. Design hjälper dig att marknadsföra ditt varumärke och skapa ett förtroende för dig och ditt erbjudande.

Anpassa copyn – för kundens skull

när du skriver text till reklam finns det 5 olika nivåer av kontext som påverkar hur du utformar texten. Lär dig ta annan copy i beaktning när du utformar din. 

7 anledningar till att din webbplats inte indexeras i söket 

Har sökmotorerna svårt att indexera er webbplats? Vår SEO Manager Alexandra Jung berättar för dig vad du ska göra för att lösa problemet.

Checklista inför julhandeln för dig som e-handlare 

Julen är över, men denna text ger dig mycket matnyttig information om Metas prissättning och inspiration inför julhandeln 2023.

5 fullträffar och 1 miss – Internetrapporten för marknadsförare 

Orkade du inte läsa hela internetrapporten? Lugnt. Adrian Jurio går igenom vad du behöver ta med dig som marknadsförare, och tar upp en stor förändring som har hänt sedan dess.

Lägg grunden för konverterande copy

Hur får du någon att skriva riktigt vass copy? Genom att skapa en bra brief som grund. Lär dig att lägga grunden för konverterande copy – oavsett om du tar hjälp eller skriver själv.

Metas annonser blev 40% billigare under Black Week

Nyfiken på Metas annonspriser? Vivas Alexander Johansson har samlat all vår data kring Metas priser under Black Week och delar frikostigt med sig av sina insikter.

Accepterar Google din cookiebot?

Överensstämmer din GDPR-banner med svensk och amerikansk sekretesslagstiftning? Annars finns det risk för ekonomiska bakslag. Google kan nämligen komma att stänga av ditt annonskonto hos dem.

Det här är våra kunskapsdelningar i skriftlig form. Missa inte heller våra inspirerande webinar som du hittar här.

Är du nyfiken på Viva Media?

Hör av dig till oss direkt så tar vi diskussionen vidare.